10 grudnia 2017 r. nastąpi zmiana rozkładu jazdy pociągów. Rusza SKA ze Skawiny do Krakowa
Zmiany na trasie SKA2
Niewiele ponad 20 minut (od 22 do 28) będzie trwała podróż pociągiem ze Skawiny do centrum Krakowa. Pasażerowie, którzy zdecydują się od 10 grudnia 2017 r. na podróż koleją na trasie Kraków – Skawina – Kraków w dni robocze będą mieli do dyspozycji aż 57 kursów realizowanych zarówno przez Koleje Małopolskiej jak i Przewozy Regionalne. Nieznacznie mniej pociągów, bo aż 42 pojedzie po torach w weekendy i dni wolne od pracy. Niestety ze względu na remonty torów prowadzone na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów początkowo nie uda się wprowadzić regularności odjazdów, która cechuje pozostałe połączenia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. W godzinach szczytu pasażerowie, mogą jednak liczyć na kursy średnio co 30 minut. Studenci za bilet z Krakowa do Skawiny zapłacą niewiele ponad 2 zł, bilet normalny będzie kosztował 4,50 zł, natomiast miesięczny 95 zł.
Ale to nie jedyne zmiany jakie niesie ze sobą nowy rozkład jazdy na trasie wydłużonej SKA2. Na linię powracają pociągi obsługiwane przez Koleje Małopolskie, a dzięki nowo otwartej łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki osoby wybierające się ze Skawiny do Krakowa dojadą do samego centrum bez konieczności przesiadki. Pociągi Przewozów Regionalnych pojadą także po trasach Ostrowiec Świętokrzyski – Kielce – Kraków oraz Kraków – Bielsko Biała i Kraków – Zakopane. W miejsce pociągu „Orlik” relacji Częstochowa – Kraków uruchomiona zostanie para pociągów Kozłów – Skawina – Kozłów. Ponadto poranny pociąg z Miechowa (odj. 5:20) przez Kraków pojedzie w bezpośredniej relacji do Bielska-Białej.
Pozostałe zmiany w Województwie Małopolskim
Znaczącą zmianą w nowym rozkładzie jazdy będzie przede wszystkim uruchomienie Podhalańskiej Kolei Regionalnej. Od 27 kwietnia 2017 roku dzięki dodatkowym 22 kursom realizowanym na odcinku Nowy Targ – Zakopane – Nowy Targ pociągi będą jeździć po tej trasie co (około) godzinę.
Zyskają także pasażerowie podróżujący na trasie Olkusz – Katowice, bowiem od grudnia na tory wyjadą dodatkowe 2 pary pociągów. W bezpośredniej relacji zostaną także uruchomione połączenia Katowice – Rzeszów oraz Rybnik – Rzeszów, a liczba kursów z Krakowa do Bielska – Białej wzrośnie z 8 do 12.
Zaplanowano także szereg dodatkowych połączeń specjalnych. W okresie świąteczno-noworocznym oraz w każdy weekend wakacji pasażerowie będą mogli skorzystać z przyspieszonych połączeń do Zakopanego realizowanych przez Koleje Małopolskie. Uruchomiony zostanie także specjalny pociąg Katowice – Żywiec – Sucha Beskidzka – Zakopane obsługiwany przez Koleje Śląskie, który będzie kursował w okresie ferii zimowych, wakacji oraz w długie weekendy. Pomyślano także o miłośnikach białego szaleństwa i wędrówek po górach, którzy w czasie ferii zimowych, wakacji i w długie weekendy komfortowo dojadą do Krynicy-Zdroju.
Remonty infrastruktury
Niestety ze względu na szeroko zakrojone prace remontowe torów prowadzone przez PKP PLK S.A. pasażerowie wciąż powinni liczyć się z utrudnieniami w ruchu pociągów. W związku w tym, na trasie SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny pociągi odjeżdżać będą co godzinę. Mniej pociągów pojedzie także po trasie Kraków Główny – Trzebinia. W związku z remontami torów od 22 marca do 20 czerwca oraz od 17 września do 16 listopada 2018 roku zawieszony zostanie ruch na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka. Pasażerowie mogą jednak liczyć na wprowadzenie autobusowej komunikacji zastępczej. Autobusy pojadą także zamiast wybranych pociągów SKA3 na odcinku Kraków-Podłęże.
Szczegółowe informacje na temat rozkładu odnaleźć można w rozkładach jazdy załączonych pod artykułem oraz na stronach:
www.portalpasazera.pl, www.malopolskiekoleje.pl, www.polregio.pl oraz www.kolejeslaskie.com
- Schemat linii komunikacyjnych 2017/2018 (PDF)
- Rozkład Kraków Główny/Nowy Sącz – Jasło (PDF)
- Rozkład Kraków Lotnisko (Airport) – Kraków Główny – Wieliczka Rynek Kopalnia (PDF)
- Rozkład Skawina – Kraków Główny – Sędziszów (PDF)
- Rozkład Kraków Główny – Tarnów (PDF)
- Rozkład Tarnów – Krynica-Zdrój (PDF)
- Rozkład Sucha Beskidzka – Żywiec (PDF)
- Rozkład Kalwaria Zebrzydowska – Bielsko-Biała (PDF)
- Rozkład Katowice – Sędziszów – Kielce – Katowice (PDF)
- Rozkład Tarnów – Rzeszów (PDF)
- Rozkład Kraków Główny – Zakopane (PDF)
- Rozkład Kraków Główny – Czechowice Dziedzice/Katowice (PDF)
Jeśli starczy włodarzom determinacji i środków finansowych na realizację Planu Mobilność to za kilka lat wreszcie będzie wybór. Warto zapoznać się z tym planem który został przyjęty całkiem niedawno bo w w maju 2016 roku. http://www.gminaskawina.pl/index.php?option=18&action=articles_show&art_id=432&menu_id=475&page=47
Budowa Skawińskiego Centrum Komunikacyjnego to tylko część tego planu, podobnie jak SKA.
Zmniejszenie liczby podróży wykonywanych samochodem oraz dopełnienie samochodu (więcej jak jedna osoba) przyniesie efekty już dziś, to wymaga zmiany przyzwyczajeń. Dokładnie przerabiamy na drogach i w mieście (korki, niska emisja, betonowanie każdego kawałka zieleni) to co bogaty zachód pół wieku temu. Można nie iść tą drogą realizując założenia planu, moim zdaniem plan jest dobry. SKA to taki szybki tramwaj, kwestia czasu by mieszkający odkryli na nowo zaletę jazdy po torach. Z każdym dniem przybywa pasażerów znoszących pewne niedogodności z dotarciem do dworca w zamian za komfort czasowy podróży do Krakowa.
Pytanie czy ktoś za w czasu pomyśli o tym i już teraz zaplanuje w miejscu przyszłosciowo odwiedzanym przez masy ludzi jak dworzec w Skawinie o czymś takim, gustownie
i do tego rzetelna informacja..
http://lovekrakow.pl/aktualnosci/tablice-informuja-o-jakosci-powietrza_23534.html
Dla korzystających z komunikacji zbiorowej ważne są tablice przyjazdów i odjazdów pociągu oraz autobusów na których wyświetlany będzie czas przyjazdu, kierunek.
https://x-bankgallery.com/video/22440/tablice-przyjazdow-i-odjazdow-pociagow
Dobrze jeśli podawany jest czas opóźnień.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Paletowa_tablica_informacyjna
heh myślicie ze można na tyle głupio zaprojektować nowoczesne centrum komunikacyjne żeby zabrakło takich podstawowych środków przekazu jak tzw. Dynamiczna informacja.
ale skoro są takie obawy myśłę że można, oby tak się nie stało i nie zabrakło przecież żyjemy w 21wieku!!!
https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/ustawa-o-elektromobilnosci-przyjeta-przez-rzad/fh77nd9
Pytanie czy w Skawinie powstana takie punkty miejskie??!
Dlaczego te pociągi nie jadą przynajmniej do Spytkowic czy Zatora? Wiem jak wyglądają realia dojazdu z tego kierunku. Widzę co dzieje się w busach relacji Zator – Kraków. Okazuje się, że zarówno się z kierunku -do, jak i -z Krakowa busy wypełnione są osobami wsiadającymi lub wysiadającymi w Skawinie. Wiem, że oczywiście nikt nie może zabronić nikomu z korzystania z busów, ale czy ktoś w końcu pomyśli by poprawić komfort jazdy mieszkańcom miejscowości obok Skawiny. Ponieważ to co teraz powstało nie rozwiązuje w niczym problemy dojazdu mieszkańcom z tego kierunku. Wręcz przeciwnie powoduje jedynie dodatkowe nerwy i poczucie marnych decyzji.
Wkrótce PKP PL rozpocznie roboty budowlanych zaplanowane na lata latach 2017 – 2020. Inwestycja na odcinku Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie. W ramach dużego projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim” :
2 nowe przystanki kolejowe – Kraków Opatkowice, Skawina Jagielnia, przebudowane zostaną 3 stacje Kraków Bonarka, Skawina, Podbory Skawińskie, przebudowane będą przystanki Kraków Sidzina, Skawina Zachodnia
37 obiektów inżynieryjnych,(m.in. 1 wiadukt 7 mostów)
Powstaną 2 nowe przejścia podziemne na stacji Skawina
10 zmodernizowanych przejazdów kolejowo – drogowych.
20 km przebudowanej linii kolejowej. To jeden z powodów dla którego nie kursują pociągi w kierunku Oświęcimia.
I to ma ucieszyć podróżujących w busach na przykład z Jaśkowic czy Wielkich Dróg? Proszę spróbować wczuć się w sytuację a nie wymądrzać się zza biurka i pewnie zza kierownicy samochodu. Taka osoba ma wysiąść w Skawinie i co? ma na nogach iść do Zelczyny?
To pomyślane dla ludzi, którzy jeżdżą samochodami. Przecież trzeba z miejscowości okolicznych dojechać do pociągu. A co z ludźmi, którzy nie mają samochodu i z różnych względów nie mogą prowadzić?
Jak mają się dostać do Skawiny? Oczywiście nikt o nich nie myśli. Bo po co. Ktoś kto jeździł samochodem nadal będzie jeździć i stać w korkach a pociągi powiozą powietrze bo z okolicznych miejscowości w ludzie nadal będą musieli tłoczyć się w busach bo przecież pociąg jest tylko do Skawiny. Głupota!!!
Spróbujcie sobie wyobrazić jak wyglądałaby komunikacja gdyby pociągi pojechały w stronę Oświęcimia a nie dokończono budowy ostatniego odcinka tzw. obwodnicy. Wiecznie zamknięty przejazd kolejowy na ul. Energetyków i Tynieckiej. Paraliż całego miasta gwarantowany bo DK44 dawno straciła możliwości przepustowe. Gdy powstaną parkingi przy przystankach Podbory Skawińskie, osiedle Awaryjne oraz “obwodnica” z rondem na ul. Piłsudskiego, mniej dotkliwe będzie zamykanie przejazdów kolejowych.
Groch o ścianę. Nie rozumiesz. Przecież są osoby, które codziennie dojeżdżają do pracy z różnych miejscowości od Spytkowic do Zelczyny, które nie mają samochodów. Piszecie o parkingach. A jak mają te osoby dostać się do Pociągu do Podporów Skawińskich? Świat nie kończy się na Skawinie. Diagnoza jest taka. Nikt jak zwykle nie myśli o mieszkańcach miejscowości okolicznych, Myślą kiedy potrzebują głosów by dostać się do koryta kiedy zbliżają się wybory. Wtedy rozpoczynają pielgrzymki objazdowe po okolicznych wsiach. Ale tym razem wam się nie uda mamienie ponieważ w ludziach jest jedynie złość na te chore pomysły.
I mieszkańcy Skawiny będą jeździć do Krakowa pociągami?????????????? Wątpię. Obecnie wsiadają do busów chociaż mają wszystkie możliwe autobusy i busy. I będą chodzić z osiedli na stację. Nie wierzę. A co z mieszkańcami wsi, którym najbardziej przydałby się pociąg? Nie każdy ma samochód by nim dojechać do Skawiny. Pociągi jedynie do Skawiny to jest myślenie z punktu widzenia kogoś kto nie ma pojęcia o sytuacji ludzi dojeżdżających do pracy codziennie z okolicznych miejscowości.
Bzdury urzędasów.
W weekend kiedy mam zajecia jeszcze gorzej albo 7:06 albo 8:20, więc powrotów nawet nie sprawdzam i zostaję przy samochodzie
Kursy co 30 min? Skawina odjazd 7:06 kolejny 7:53, powrót 15:26, 16:36. Rozczarowałam się
Może to nie są godziny szczytu 🙂
Po co otwierać to teraz, kiedy nie działa parking, nie ma gdzie się zatrzymać? Czy tam ktoś myśli? A tu wielka pompa. A co do wypowiedzi mieszkańca przypuszczam, że nie mieszkającego w Skawinie – to rozumiem. Takie są realia.
Ciekawe czy były szampany i nagrody? A wy ludzie męczcie się dalej. Może jakby jeden z drugim pojeździł busami do Krakowa na przykład ze Zelczyny i postał w nim w tłoku, po czym usłyszał, że ma się cieszyć z pociągu, który jedzie tylko do Skawiny, to by w końcu zrozumiał ten absurd.
Dokładnie. Nikt nie przeczy temu, że krajówka nie wytrzymuje już tej ilości samochodów, ale krew się gotuje kiedy widzę, że ludzie jeżdżą w busach bo nie mają innej alternatywy. Ze Skawiny zawsze były możliwości, wszystkie możliwe podmiejskie autobusy, 201 i busy. Tego nie można powiedzieć z miejscowości okolicznych. Realia są takie, że w trzy ostatnie dni miedzy Świętami i Sylwestrem przewoźnicy jeszcze ograniczyli liczbę busów. Powrót do domu do Zelczyny ok 19.30. Dzisiaj jechałam i nadal masa ludzi w Skawinie pchająca w tłok do busów. Przykre, że nie myśli się o wsiach. Taka jest prawda.