logoProjekt realizowany przez Fundację Skawińskie Centrum Wolontariatu i Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy „Być rycerzem – mimo wszystko!”, w swym podstawowym założeniu w oryginalny sposób łączył kategorię sportową, historyczną i kulturalną poprzez realizację poszczególnych działań. Jego ideą była organizacja pięciodniowej wycieczki dla 21 uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego rycerskim szlakiem – do Czech, Austrii i Słowacji.

7 czerwca 2014 r. grupa naszych „skawińskich rycerzy” pod opieką dzielnych nauczycieli: Pani Dyrektor Grażyny Wójcik, Pani Danuty Lach, Pani Wioletty Wójcik, Pana Huberta Wasiuka oraz Pana Artura Surówki wyruszyła w emocjonującą i pełną niesamowitych przygód podróż.

Pierwszy dzień spędziliśmy na Słowacji. Dotarłszy do Oravskiego Podzamoku, zdobyliśmy 112 metrową górę, na której znajduje się jeden z piękniejszych słowackich zamków. W ten oto sposób udowodniliśmy sobie i innym, że dzięki sile woli, przy niewielkiej pomocy nauczycieli – opiekunów człowiek z pewnymi deficytami może zrobić to, co wydaje się wręcz niemożliwe. Naszą wyprawę poprzedził 4-godzinny pobyt na basenach termalnych w Oravicy, gdzie zregenerowaliśmy oni swoje siły i ciekawie spędziliśmy czas.

Drugiego dnia rozpoczął się tzw. Rajd Wiktorii Wiedeńskiej. Tuż po śniadaniu ruszyliśmy w kierunku Wiednia. Pierwszym celem podróży było wzgórze Kahlenberg, gdzie znajduje się kościół pod wezwaniem św. Józefa prowadzony przez polskich księży. Ksiądz Roman oprowadził nas po świątyni szczegółowo opowiadając historię tego miejsca, a następnie przewodniczył we Mszy Świętej. Po nabożeństwie uczestniczyliśmy w koncercie uczniów ze Szkoły Muzycznej im. Oskara Kolberga w Ruszkowicach. Ze wzgórza Kahlenberg pojechaliśmy do miejscowości Klosterneuburg, gdzie zwiedziliśmy jeden z najważniejszych ośrodków sakralnych i kulturowych Austrii, założony przez margrabiego Leopolda III Babenberga i jego żonę Agnieszkę. Następnie w Lasku Wiedeńskim wzięliśmy udział w żywej lekcji historii przeprowadzonej w aktywny i innowacyjny sposób. Gra terenowa pt. „Z Sobieskim pod Wiedniem” była bardzo emocjonująca i ciekawa. Spacerując po zielonych terenach okalających Wiedeń zatrzymaliśmy się w replice groty z Lourdes. Udając się wieczorem do samego centrum stolicy Austrii, mieliśmy okazję zobaczyć to monumentalne, zachwycające rozmachem miasto nocą. Najciekawsze zabytki i miejsca w Wiedniu zwiedziliśmy kolejnego dnia. W towarzystwie sympatycznej pani przewodnik, Elwiry Rudeckiej, spacer po Wiedniu rozpoczęliśmy od Ringstrasse – okazałego bulwaru powstałego pod koniec XIX wieku. Obecnie jest to jedna z najbardziej reprezentacyjnych ulic stolicy Austrii. Bogata zabudowa przy Ringstrasse: Opera, Teatr Zamkowy, Parlament, Nowy Ratusz, Muzeum Historii Sztuki wprawiły nas wszystkich w zachwyt. Dalej trasa naszego spaceru po starówce biegła poprzez najelegantsze ulice, areał Hofburga (dawna zimowa rezydencja Habsburgów), zachwycające dziedzińce aż do Katedry Św. Szczepana – dumy i jednego z symboli miasta. Jednak niewątpliwe najbardziej trwale zapadł w naszej pamięci pobyt w Parku Rozrywki Prater. Podróż zjeżdżalnią wodną podniosła poziom adrenaliny chyba u każdego „rycerza”. Równie wielkie emocje czekały na nas w wiedeńskim Muzeum Madame Tussauds, gdzie znajduje się 65 figur woskowych, z czego 27 przedstawia austriackich prominentów świata polityki, sztuki czy sportu. Na ogromnej powierzchni 2000 m2 przenieśliśmy się, dzięki interaktywnym kulisom, w świat niektórych osób: staliśmy przy pulpicie mówcy obok prezydenta Austrii, Heinza Fischera, zmierzyliśmy się w teście inteligencji z Albertem Einsteinem oraz próbowaliśmy trafić do bramki, której broni Hans Krankl. W muzeum spotkaliśmy naturalnie cesarza Franciszka Józefa i Sissi, Marię Teresę, Wolfganga Amadeusza Mozarta, czy Gustava Klimta.

Po dniu pełnym wrażeń ruszyliśmy w kierunku Czech, by odpocząć i nabrać sił do dalszej rycerskiej podróży. Pierwszym celem naszej wyprawy w Czechach było zdobycie zamku w Mikulovie – górującego nad miastem, z murów którego można podziwiać pobliskie winnice. Zwiedzanie zamkowych piwnic pozwoliło nam odkryć różne tajemnice dotyczące uprawy winorośli w tym regionie i podziwiać największą beczkę po winie w Europie Środkowej. Z Mikolova ruszyliśmy w kierunku Moravskiego Krasu. W miejscowości Skalny Młyn przejechaliśmy do Jaskini Punkvy ekologicznym pociągiem. Tam przeprawiając się przez Przełęcz Macochy poznaliśmy legendę związaną z tym miejscem. Rejs łódkami w Jaskini Punkvy był dodatkową atrakcją w czasie wycieczki. Do górnego mostka przepaści Macochy wjechaliśmy kolejką linową. Zjedliśmy obiad w Chacie Macochy i ruszyliśmy w dalszą podróż. Ostatnim punktem programu naszego wyjazdu było zwiedzanie Zamku w miejscowości Lešná. W Lešnej, oprócz romantycznego zamku z XIX w., wiele pozytywnych wrażeń dostarczyła nam wizyta w tamtejszym Zoo. W ciągu jednego dnia mogliśmy odbyć tu fascynującą podróż przez Afrykę, Azję, Australię, Amerykę Środkową i Południową i zobaczyć przeszło dwieście gatunków zwierząt.

Do Skawiny wróciliśmy w godzinach wieczornych, zmęczeni, ale za to pełnych wrażeń i wspomnieć, które na trwałe wpisały się w naszej pamięci.

Wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji tej naszej wspaniałej rycerskiej podróży, pragniemy w tym miejscu serdecznie podziękować.

Projekt współfinansowany ze środków budżetu Gminy Skawina.

Gmina-300x183

Autorzy: Uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Skawinie

Tekst przeslany przez Pana Mariusza Tarnopolskiego ze Skawińskiego Centrum Wolontariatu | www.scw-skawina.pl

3 response to "Projekt realizowany przez Fundację Skawińskie Centrum Wolontariatu i Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy"

1. Przez: SOSW Skawina Zamieszczono: 1 sierpnia 2014

Żródło: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Skawinie

• Przez: Redakcja Zamieszczono: 1 sierpnia 2014

Informację otrzymaliśmy z podpisem od Pana Mariusza Tarnopolskiego z SCW i Jego wskazaliśmy jako źródło powyższej informacji (autora nadesłanego materiału). Na samym wstępie artykułu oczywiście jest zaznaczone, że projekt realizowany jest przez Fundację Skawińskie Centrum Wolontariatu i Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy. Pozdrawiamy!