Co dalej z rondami: przy wjeździe z tzw. obwodnicy Skawiny oraz przy ul. Skotnickiej/Wrony w Krakowie? [AKTUALIZACJA]

Po prośbach mieszkańców, postanowiliśmy kolejny raz zasięgnąć języka w sprawie wielce zapowiadanej (także w kampanii wyborczej parę lat temu) budowy ronda przy wyjeździe z obwodnicy Skawiny na ul. Krakowską. Przypomnijmy, że według wielu zapowiedzi decydentów rondo miało być gotowe w roku 2018. Jest połowa 2020 roku a ronda nie widać. Podobnie z rondem turbinowym w zakresie inwestycji o nazwie: „Rozbudowa ul. Wrony – etap II na odcinku od ul. Warchałowskiego do ul. Skotnickiej wraz ze skrzyżowaniem: Skotnicka – Wrony – Podgórki Tynieckie” – która zakłada budowę takiego ronda. Urząd Miasta i Gminy w Skawinie po odpowiedzi skierował nas do GDDKiA i do Miasta Kraków, a z kolei odpowiedź Zarządu Dróg Miasta Krakowa znajdziecie Państwo poniżej. W razie otrzymania informacji z GDDKiA, uzupełnimy również artykuł. [AKTUALIZACJA: jest już odpowiedź GDDKiA]

I. Treść zapytania prasowego skierowana do GDDKiA, Zarządu Dróg Miasta Krakowa oraz Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie 26 maja 2020 r.:

Szanowni Państwo
 
1) Kiedy ruszy zapowiadana od lat budowa ronda przy wjeździe z tzw. obwodnicy Skawiny do ul. Krakowskiej w Skawinie?
Na jakim etapie są przygotowania dokumentów? przetargu? wykonawstwa?
 
 
2) Kiedy rozpocznie się realizacja w terenie inwestycji pn. „Rozbudowa ul. Wrony – etap II na odcinku od ul. Warchałowskiego do ul. Skotnickiej wraz ze skrzyżowaniem: Skotnicka – Wrony – Podgórki Tynieckie” w Krakowie, która zakłada budowę ronda turbinowego?
 Na jakim etapie są przygotowania dokumentów? przetargu? wykonawstwa?  
 
 
Z poważaniem
{…}

II. Odpowiedź ZDMK w Krakowie z 26 maja 2020 r.:

Dzień dobry,

poniżej przesyłamy informacje:

Trwa opracowanie dokumentacji projektowej. Uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach oraz pozwolenie wodnoprawne. W ZDMK uzgodniono rozwiązania układu drogowego. Trwa uzgadnianie projektów branżowych z dysponentami poszczególnych infrastruktur technicznych. Dokumentacja pozytywnie przeszła przez Naradę Konsultacyjną (dawny ZUDP).

Z wyrazami szacunku

ZESPÓŁ PRASOWY                                     

Zarządu Dróg Miasta Krakowa

III. Odpowiedź GDDKiA Oddział w Krakowie z 29 maja 2020 r.:

Przygotowany jest projekt i do końca maja 2020 r. złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji ZRID (zgody na realizację inwestycji) do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Po wydaniu decyzji ZRID przez wojewodę ogłoszony zostanie przetarg na budowę ronda. Po wyłonieniu wykonawcy rozpoczną się roboty budowlane. Przewidujemy, że same roboty budowlane potrwają ok. 1 roku.

Z poważaniem

Iwona Mikrut

Główny specjalista ds. komunikacji społecznej

IV. Odpowiedź z UMiG w Skawinie z 26 maja 2020 r.:

Szanowna Redakcjo,

  1. Proszę o zwrócenie się z tymi pytaniami do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Gmina Skawina nie partycypuje w kosztach ani nie zawarła porozumienia w związku z tą inwestycją.
  2. Proszę o zwrócenie się z tymi pytaniami do Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Urząd Miasta i Gminy w Skawinie nie odpowiada za realizację inwestycji drogowych na terenie Krakowa.

Pozdrawiam!

Marcin Kozielski

(…)

Urząd Miasta i Gminy w Skawinie

Komentarz redakcyjny:

Pomijając dotychczasowy brak odpowiedzi z GDDKiA oraz lakonicznej odpowiedzi z ZDMK o bliżej nieokreślonym terminie budowy ronda przy ul. Skotnickiej/Wrony w Krakowie, które w jakiś sposób mogłoby rozładować korki przy wjeździe z tzw. obwodnicy Skawina, zastanawiają nas słowa byłego kandydata na burmistrza Miasta i Gminy Skawina Pana Norberta Rzepisko (z listopada 2014 r.), który obecnie jest już burmistrzem.

Otóż w wypowiedzi opublikowanej na kanale Wybory Skawina 22 listopada 2014 r., obecny burmistrz stwierdza, że:

  • podjęliśmy już kroki, by rozwiązać ten problem
  • rozmawiamy już z nowo wybranymi radnymi „Rady Miejskiej w Krakowie”,
  • oczekuje na wyniki wyborów 30 listopada (2014 r. – przyp. red.), by z nowym prezydentem Krakowa, podjąć współpracę na tyle szeroką, by jak najszybciej znalazły się środki na wybudowanie na tym właśnie skrzyżowaniu ronda
  • tylko rondo może tutaj rozwiązać problem komunikacyjny
  • „mam nadzieję, że jeżeli Państwo poprzecie mnie i to ja będę mógł prowadzić te negocjacje w imieniu miasta i gminy Skawina, jak najszybciej, to rondo, w tym miejscu, za moimi plecami, zostanie wybudowane, po to by rozwiązać problemy komunikacyjne miasta i gminy Skawina”

Zatem jak to się ma do ostatniej odpowiedzi rzecznika prasowego Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie, który stwierdził, że Gmina Skawina ani nie partycypuje w kosztach, ani nie zawierała żadnego porozumienia w zakresie inwestycji budowy ronda.

A z kolei w sprawie budowy ronda turbinowego na skraju gmin Skawina i Kraków (przy ul. Skotnickiej i ul. Wrony) również bezpośrednio mającego przełożenie na problemy komunikacyjne gminy Skawina, rzecznik prasowy skwitował, że Gmina Skawina „nie odpowiada za realizację inwestycji drogowych na terenie Krakowa.”…

Nasuwają się więc pytania:
 
Czy Gmina Skawina kompletnie nie jest zainteresowana co się dzieje (w ramach prowadzonych inwestycji) na jej terenie albo na terenie bezpośrednio do niej przylegającym?
Czy nie jest w ogóle zainteresowana monitorowaniem tych inwestycji, wiedzą na ich temat, jak to było zapowiadane w powyższej wypowiedzi obecnego burmistrza?
Czy Gmina Skawina faktycznie nie prowadzi już rozmów, negocjacji z radnymi Miasta Krakowa, Prezydentem Miasta Krakowa, jak to zostało stwierdzone 5,5 roku temu w opublikowanym materiale?
Czy jest jakaś data, kiedy te rozmowy, negocjacje zostały przerwane i z jakiego powodu?
 
Może uda nam się uzyskać na te pytania odpowiedź.
Do tematu wrócimy. Również gdy otrzymamy odpowiedź z krakowskiego oddziału GDDKiA.

AKTUALIZACJA (18 listopada 2020 r.):

V. 16 sierpnia 2020 r. zapytaliśmy ponownie GDDKiA o rondo przy wyjeździe z tzw. obwodnicy Skawiny:

Szanowna Pani, ponawiamy poniższe pytanie dotyczące budowy ronda przy wyjeździe z obwodnicy Skawiny na ul. Krakowską, po 3 miesiącach.

Czy ZRID został wydany?

Czy przetarg został ogłoszony?

Uprzejmie prosimy o informację oraz ewentualne linki do decyzji / przetargu, itp.

VI. Odpowiedź z 17 sierpnia 2020 r. brzmiała:

Dzień dobry,

ZRID nie został jeszcze wydany, jest nadal procedowany w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim. Nie został także ogłoszony przetarg. Planujemy ogłoszenie przetargu w IV kwartale 2020 r.

VII. Dnia 7 listopada 2020 r. zapytaliśmy ponownie o rondo i jego budowę:

Szanowni Państwo, czy w związku z poniższą informacją z sierpnia 2020 r., ZRID został wydany, oraz czy przetarg został ogłoszony?

Jeśli tak, prosimy o wskazanie linków.

VIII. Odpowiedź (bardzo krótka zresztą) nadeszła 17 listopada 2020 r., po upomnieniu się:

Dzień dobry,

Decyzja ZRID na przebudowę skrzyżowania w Skawinie nie została jeszcze wydana.

IX. Zapytaliśmy zatem rzecznika Urzędu Wojewódzkiego, gdzie procedowany jest ZRiD:

Szanowna Pani
Czy i kiedy można oczekiwać wydania ZRID w tej sprawie? (budowa ronda przy wjeździe z tzw. obwodnicy Skawiny do ul. Krakowskiej w Skawinie – poniżej korespondencja z rzecznikiem krakowskiego Oddziału GDDKiA)…
Pytają nas o to mieszkańcy a termin wydawania ZRID się wydaje już bardzo długi.
Co jest tego powodem?

X. Odpowiedź z Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego z 18 listopada 2020 r.:

Szanowni Państwo,

postępowanie w sprawie wydania decyzji zrid dla wskazanej inwestycji jest na etapie kompletowania przez Projektanta brakujących dokumentów, czyli w szczególności uzgodnień z właściwymi jednostkami branżowymi w Krakowie i w Skawinie.

Uzgodnienia wyniknęły ze zmiany zakresu inwestycji w trakcie prowadzenia sprawy.

Inwestor z projektantem przewidują uzupełnienie dokumentów do końca br., zatem wydanie zridu rokuje na styczeń 2021 r. 

Z wyrazami szacunku

Biuro Wojewody

Oddział ds. Mediów i Komunikacji Społecznej

Zobacz także:

1 response to "Co dalej z rondami: przy wjeździe z tzw. obwodnicy Skawiny oraz przy ul. Skotnickiej/Wrony w Krakowie? [AKTUALIZACJA]"

  1. Przez: czytelnik Zamieszczono: 18 listopada 2020

    Co słychać z Beskidzką Drogą Integracyjną? GDDKiA przygotowuje się do przetargu w systemie „projektuj i buduj”. Ogłoszenie przetargu na realizację S52 Bielsko Biała – Głogoczów (Beskidzka Droga Integracyjna), w systemie „projektuj i buduj”, w podziale na pięć odcinków, przewiduje się w II półroczu 2024 roku. przy czym podpisanie umowy z wykonawca planuje się w I półroczu 2025 roku Realizacja robót budowlanych przewidywana jest na lata 2027 – 2031 – poinformowała Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.
    Same dobre wieści 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *