Co dalej z rozwojem elektromobilności w gminie Skawina? Kiedy powstaną stacje ładowania “elektryków”?

PKP PLK S. A. cyklicznie przekazuje informuje o rozwoju infrastruktury kolejowej, w tym w Krakowie czy gminie Skawina. W związku z dynamicznie rozwijającym się nie tylko w Polsce rynkiem samochodów elektrycznych (EV), Spółka zapytana o budowę stacji ładowania samochodów elektrycznych w obrębie dworców czy stacji na terenie gminy Skawina, po odpowiedź skierowała nas do samorządu. Zapytaliśmy więc Urząd Miasta i Gminy w Skawinie o kwestie związane z budową punktów/stacji ładowania samochodów elektrycznych, bowiem ich powstanie było w planach. Wynikało to z poprzednich informacji uzyskanych w Urzędzie.
Ponadto, jak wyglądają prognozy rynku elektromobilności w Polsce? Czy PKN Orlen i CEZ Skawina pomogą w rozwoju elektromobilności na terenie gminy Skawina i południowego Krakowa? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziecie Państwo w artykule poniżej.

I. 13 listopada 2020 r. zapytaliśmy Urząd Miasta i Gminy w Skawinie o rzecz następującą: 

Szanowni Państwo

W nawiązaniu do poniższej wiadomości od rzecznika PKP-PLK, oraz Państwa wiadomości sprzed ponad pół roku (z 20 kwietnia br.), gdzie wskazaliście Państwo, że:

“Na terenie parkingu typu Park&Ride przy dworcu na ten moment przygotowaliśmy infrastrukturę do zainstalowania stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Okolica dworca będzie przyjazna nie tylko pieszym, rowerzystom i kierowcom „klasycznych” samochodów. Swoje miejsce znajdą tutaj też pojazdy elektryczne. Zostaną zainstalowane w sumie 4 stacje ładowania dla 8 samochodów.

Oprócz tego w 2019 roku prowadzone były rozmowy z zewnętrzną firmą zajmującą się eksploatacją stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz ich wynajmem. Urząd Miasta i Gminy w Skawinie przedstawił kilka propozycji lokalizacji, w których możliwe byłyby takie instalacje. Do dzisiaj (20.04.2020) firma nie przedstawiła projektów, które mogłyby stanowić podstawę do podjęcia dalszych kroków.

pragniemy zapytać, czy udało się zainstalować punkty ładowania samochodów elektrycznych na terenie Dworca Kolejowego i/lub w innej lokalizacji na terenie miasta/gminy Skawina (przez rzeczoną firmę zewnętrzną)?

Czy mają Państwo wiedzę, że takie punkty istnieją, albo powstaną? Jeśli tak, to gdzie?

Liczymy na Państwa odpowiedź w tej kwestii.

II. Odpowiedź z Urzędu nadeszła trzy dni później:

Na ten moment w Gminie Skawina nie ma żadnej stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Pandemia koronawirusa opóźniła prace nad ich powstaniem, ponieważ związane z nią utrudnienia dotknęły firmę zewnętrzną, która miała zająć się zainstalowaniem stacji. Pozostajemy z nią w kontakcie i mamy zapewnienie, że gdy tylko sytuacja się ustabilizuje, wtedy zajmie się ona uzyskaniem niezbędnych pozwoleń, które umożliwią utworzenie stacji. Pojawiłyby się one na parkingu przy Ajce, Parku Miejskim oraz Hali Widowiskowo-Sportowej. Firma zapewnia nas, że jeżeli sytuacja pandemiczna się ustabilizuje, to stacje ładowania pojazdów elektrycznych powstałyby już w trzecim kwartale 2021 roku.

Urząd Miasta i Gminy w Skawinie z wielkim optymizmem podchodzi do kwestii elektromobilności i chcemy podejmować kroki mające na celu zachęcenie mieszkańców do rezygnacji z pojazdów spalinowych na rzecz elektrycznych. Zdajemy sobie sprawę, że w tej kwestii kluczowe jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury dedykowanej pojazdom elektrycznym, której kluczowym elementem są stacje ładowania. Dlatego oprócz działań na rzecz powstania stacji na parkingach przy Ajce, Parku Miejskim oraz Hali Widowiskowo-Sportowej, przygotowano infrastrukturę dla 4 stacji ładowania pojazdów elektrycznych na Park&Ride przy Dworcu „Biblioteka Skawina”. Obsłużą one w przyszłości 8 pojazdów. Stacje w tej lokalizacji powstaną, gdy zakończy się okres trwałości projektu – ta inwestycja została w dużym stopniu dofinansowana ze środków zewnętrznych i w tym momencie Park&Ride nie może być poddawany znaczącym modyfikacjom.

Życzę Państwu dużo zdrowia i w razie pytań zachęcam do kontaktu.

Pozdrawiam!

Marcin Kozielski

Rzecznik prasowy

{…}

Urząd Miasta i Gminy w Skawinie

III. Czy Orlen pomoże w rozwoju elektromobilności na terenie gminy Skawina i południowego Krakowa?

Jednocześnie jeszcze w październiku, a potem ponownie dwukrotnie w listopadzie 2020 r. ruch społeczny osób zaangażowanych w rozwój elektromobilności w Krakowie i okolicach (Samochody elektryczne w Krakowie i okolicy), próbował zasięgnąć informacji w spółce PKN Orlen S.A, a dotyczącej planów i budowy stacji ładowania ładowania w szczególności na terenie gminy Skawina oraz południowo-zachodniego Krakowa (np. Ruczaj, Borek Fałęcki), gdyż na tym obszarze brak jest punktów ładowania PKN Orlen. Te cztery co już są, to umiejscowione są w centrum Krakowa. 

 
Niestety od ponad miesiąca nie uzyskano jakiejkolwiek informacji w tym zakresie, mimo, że na stronie PKN Orlen widnieje informacja, że:
 
– Doskonale zdajemy sobie sprawę ze zmian zachodzących na globalnym rynku i rosnącej popularności napędów alternatywnych. Nowe technologie i wszystko co wiąże się z budową innowacyjnej infrastruktury energetycznej to bardzo perspektywiczny biznes. Dla nas szczególnie ważne jest żeby od początku zająć w tym obszarze mocną pozycję, dlatego zdecydowaliśmy się na rozszerzenie programu pilotażowego i blisko dwukrotne zwiększenie liczby planowanych stacji. Nie jest to jednak nasze ostatnie słowo, ponieważ analizujemy rozwój rynku w tym obszarze  i w dalszej perspektywie dostrzegamy możliwości  jeszcze intensywniejszego zaangażowania w rozwój  elektromobilności. Jesteśmy przekonani, że działania te pozwalają nam nie tylko odpowiadać na nowe oczekiwania klientów, ale też wpisują się w plany rozwojowe polskiej gospodarki – dodał Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN. 
 
 

IV. Elektrociepłownia CEZ w Skawinie nie pomoże: nie ma planów budowy punktów ładowania samochodów EV…

Jak można przeczytać na stronie PKN Orlen: 
 
Na rynku czeskim, gdzie infrastruktura powstaje we współpracy z Grupą CEZ i E.ON, ładowarki działają obecnie na 21 stacjach Benzina. Ponadto, w Polsce, Niemczech i Czechach funkcjonuje sześć stacji ładowania obsługujących wyłącznie samochody Tesla, zrealizowanych we współpracy z amerykańskim producentem.”
 
 
W związku z tym, spółka CEZ w Skawinie zapytana w połowie 2020 r. o to, czy planuje, a jeśli tak, to kiedy, uruchomić stacje ładowania samochodów elektrycznych na ternie gminy Skawina, odpowiedziała, że:

Szanowni Państwo,

Na dzień dzisiejszy CEZ Skawina nie ma takich planów.

Dziękuję i pozdrawiam,

Sebastian Włodarski
Rzecznik Prasowy
 
CEZ Polska Sp. z o. o.
Może coś się zmieni(ło)?

Na dzień dzisiejszy Skawina jest białą plamą jeśli chodzi o ogólnodostępne punkty i stacje szybkiego ładowania samochodów elektrycznych:

 
Z nieoficjalnych informacji od mieszkańców wiemy, że jedna z takich stacji znajduje się w Skawinie, na terenie podległym MPEC Kraków, ale jest ona dostępna i wykorzystywana jedynie w celach służbowych tej spółki.

A jak wyglądają prognozy rynku elektromobilności w Polsce (za: elektromobilni.pl)?

 

Legenda:

BEV: Battery Electric Vehicle (ang. Pojazd elektryczny)

Pojazd w pełni elektryczny. Nie ma w nim już silnika spalinowego, a za napędzanie samochodu i zasilanie pokładowych urządzeń odpowiedzialna jest jednostka elektryczna. Wzorem układów hybrydowych, napęd tego typu wykorzystuje system odzyskiwania energii z hamowania dla wydłużenia zasięgu. Akumulator uzyskuje energię elektryczną z zewnętrznego źródła, tak jak hybryda typu plug-in.

PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle (ang. Hybrydowy pojazd elektryczny typu plug-in)

Rozwiązanie zbliżone do napędu elektrycznego. Jak sama nazwa wskazuje, hybrydy typu plug-in można podłączyć do zewnętrznych źródeł energii, na przykład domowego gniazdka bądź stacji szybkiego ładowania. Pojazdy hybrydowe tego typu posiadają większe akumulatory, które pozwalają już na przejechanie odległości rzędu 30-50 km bez uruchamiania silnika spalinowego. W założeniu konstruktorów wystarczy to do codziennej podróży do pracy lub szkoły bez zużycia paliwa bądź emitowania spalin. Silnik benzynowy jest w tym założeniu uruchamiany tylko poza miastem, na dłuższych trasach.

===

Prognozy sugerują, że już za ok. 9 lat (2030 r.) udział samochodów elektrycznych w globalnej sprzedaży będzie wynosił 16 proc., a w 2040 r. przekroczy 50 proc. Z kolei w 2050 r. siedem na dziesięć sprzedanych aut ma być napędzanych elektrycznie. 
 
Jednocześnie co jakiś czas różne marki samochodowe informują o planach zaprzestania rozwoju oraz sprzedaży samochodów spalinowych (w tym diesla), a kolejne kraje planują wprowadzić całkowity zakaz ich sprzedaży na swoim rynku (vide: https://www.auto-motor-i-sport.pl/wydarzenia/Zakaz-sprzedazy-samochodow-spalinowych-na-swiecie-gdzie-i-od-kiedy,41866,1).
 
IBRM Samar udostępnia dane Centralnej Ewidencji Pojazdów, z których wynika, że na koniec października 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było dokładnie 17 090 aut osobowych (w tym lekkich dostawczych „z wtyczką”, czyli tych czysto elektrycznych oraz hybryd plug-in, umożliwiających bezemisyjną podróż na dystansie średnio kilkudziesięciu kilometrów).

Z danych CEP wynika, że po polskich drogach jeździ aktualnie 8 278 samochodów elektrycznych i 8 812 hybryd typu plug-in. 31 proc. z tych pojazdów zostało sprowadzonych z zagranicy jako używane, natomiast lwia część, bo niemal 70 proc., to samochody z polskich salonów. W zakupach dominują oczywiście firmy, ale osoby prywatne zakupiły takich aut „z wtyczką” tylko o połowę mniej.

Poniżej prezentujemy zestawienie ilości samochodów elektrycznych zarejestrowanych na terenie Gminy Miejskiej Kraków na przestrzeni ostatnich pięciu lat, według stanu na 31 grudnia danego roku:

Samochody osobowe: 13 (2015 r.), 20 (2016), 65 (2017), 186 (2018), 352 (2019);

Autobusy: 0 (2015 r.), 4 (2016), 25 (2017), 25 (2018), 26 (2019);

Samochody specjalne: 1 (2015 r.), 0 (2016), 0 (2017), 0 (2018), 0 (2019);

Samochody ciężarowe: 2 (2015 r.), 2 (2016), 4 (2017), 10 (2018), 29 (2019);

Samochodowy inny: 24 (2015 r.), 24 (2016), 26 (2017), 33 (2018), 84 (2019);

RAZEM: 40 (2015 r.), 50 (2016), 120 (2017), 254 (2018), 491 (2019).

Źródło: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1_2XVhU2Jn7_UT0lMLmMwfyy12-lXsIx5/edit#gid=1153171908

Jak będzie wyglądał rok 2020 i kolejne? Już niebawem się przekonamy…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *