Dla kogo planowana nowa droga tranzytowa? Czy zadławi obwodnicę Skawiny? Ruszyła petycja
Ruszyła zbiórka podpisów pod petycją do Marszałka Województwa Małopolskiego i Burmistrza Miasta i Gminy Skawina o zaniechanie studium nowej drogi wojewódzkiej, która miałaby przeciąć gminę Skawina, przedłużając obwodnicę poza gminę, w stronę Kalwarii Zebrzydowskiej, Lanckorony i Izdebnika.
Zdaniem autorów petycji, skierowanie ruchu z całego regionu znajdującego się na południowy zachód od gminy Skawina, wprost na obwodnicę, to może być przysłowiowy “gwóźdź do trumny” dla niedawno ukończonej obwodnicy, która miała służyć mieszkańcom sołectw gminy Skawina i samego miasta.
Link do “Petycji w sprawie zaniechania studium oraz budowy nowej drogi wojewódzkiej na terenie gminy Skawina, grożącej paraliżem komunikacyjnym obwodnicy Miasta Skawina i nieodwracalną degradacją sołectw.”:
https://www.petycjeonline.com/w_sprawie_zaniechania_studium_nowej_drogi_i_paralizu_obwodnicy_skawiny
Pomysłodawcy petycji podnoszą również, że nowa droga przyczyni się do degradacji sołectw, szczególnie Woli Radziszowskiej i Polanki Hallera, przez które już teraz biegną drogi szybkiego ruchu oraz samej gminy Skawina, pogłębiając jej tranzytowy charakter.
Nowa droga, wg planów władz wojewódzkich, miałaby przebiegać przez zachodnie rubieże Polanki Hallera i Woli Radziszowskiej, przecinając malownicze i wciąż jeszcze pełne dzikich zwierząt tereny wzgórza Chorzyny i doliny rzeki Mogiłka, między Radziszowem, Polanką Hallera, Wolą Radziszowską i lasem na przy Grabiu, ujętych w programie Skarby Blisko Krakowa, których wyjątkowość i znaczenie przyrodnicze, ale też rekreacyjne dla całej gminy opisuje petycja.
Przypomnijmy, że całkiem niedawno Rzozowa zbierali podpisy pod petycją odnośnie tej samej drogi, która ich zdaniem pomogłaby odciążyć ruch w Rzozowie i stać się jego swoistą obwodnicą, wnosząc jednocześnie o uczynienie z niej drogi rangi krajowej (https://www.infoskawina.pl/czy-w-gminie-skawina-powstanie-nowa-droga-laczaca-dk44-i-dk52-ruszyla-petycja-w-tej-sprawie/).
Czy nowa droga faktycznie spowoduje odciążenie ruchu w gminie Skawina?
Czy może, w myśl zasady “ile by dróg nie wybudować i tak się z czasem zapchają”, nowa droga posłuży jedynie gminom ościennym, które wyraziły już dla niej poparcie?
Czy nie sparaliżuje ona już wiecznie zakorkowanej obwodnicę gminy Skawina, automatycznie pogarszając sytuację na drogach niższej kategorii, gdzie nowy strumień samochodów z południa regionu również będzie szukał ujścia?
Czy gmina Skawina naprawdę potrzebuje nowej drogi tranzytowej w randze wojewódzkiej lub krajowej tam, gdzie ruch jest spokojny i nie ma korków? Czy te środki nie powinny zostać przeznaczone na poprawę bezpieczeństwa i uspokojenie ruchu w skawińskich sołectwach oraz efektywną pracę transportu zbiorowego?
Te pytania zadają autorzy petycji.
___
A Wy, co sądzicie?
Zapraszamy do zapoznania się z petycją i wyrażenia swojej opinii.
Petycja pod adresem:
https://www.petycjeonline.com/w_sprawie_zaniechania_studium_nowej_drogi_i_paralizu_obwodnicy_skawiny
Kolejny unieważniony przetarg na opracowanie dokumentacji tej drogi świadczy o tym jak bardzo plany lokalnych polityków i lobbistów są oddalone od rzeczywistości, Doskonałe tereny rekreacyjne leżące kilka minut od 2-go największego miasta w Polsce mają być zamienione w betonową pustynię na modłę pobliskiego Mordoru,
Obwodnica w obecnym stanie ma za zadanie odciążyć ruch w Rzozowie. Nikt jadąc z Krakowa do Kalwarii nie pojedzie przez Rzozów.
Środki powinny zostać przeznaczone na poprawę bezpieczeństwa i uspokojenie ruchu w skawińskich sołectwach oraz efektywną pracę transportu zbiorowego. Na budowę chodników przy DW 953 wraz z przekazaną naszej gminie drogą od ronda w Rzozowie do ul. Hallerów.
Pomysłodawcy budowy drogi doskonale zdają sobie sprawę co się stanie w przypadku połączenia Rzozowa z Beskidzką Drogą Integracyjną. Nie można zlikwidować drogi dojazdowej do stref gospodarczych, budowanej przez kilkanaście lat, tak dużym nakładem finansowym. Dopiero teraz przy okazji budowy rond miasto odetchnęło od samochodów, zwłaszcza tirów. Bez przesady z tym całym ruchem wrzucanym do Rzozowa bo większość samochodów jeździ DK44.
Czy prawdą jest, że mieszkańcy Rzozowa oprotestowali budowę ciągów pieszo-rowerowych?
Czy nie należy ucywilizować DW 953 i wybudować na całej jej długości chodniki, zapewniające bezpieczne dojście do przystanków komunikacji zbiorowej?
Rozładowuje….do Rzozowa
Przypominam autorom petycji , że obwodnica Skawiny w obecnym stanie wrzuca cały ruch do Rzozowa, potem Radziszowa i dalej. Jest obwodnicą dla miasta ale niestety sposób jej zakończenia jest nieakceptowalny dla mieszkańców wsi. Chyba , że wychodzimy z założenia , że na rondzie w Rzozowie cały ruch zawraca …. Niestety przy drogach, na które teraz zrzucony jest ruch są ogromne fragmenty bez chodników, po tych drogach poruszają się piesi, w tym dzieci idące do/ze szkoły w Rzozowie. Chodnik przy szkole jest najazdowy- nie daje cienia bezpieczenstwa gdy po waskiej drodze pedza pojazdy. Niestety kierowcy srednio sie nad tym zastanawiaja. Panowie i Panie- może zlikwidujmy istniejaca obwodnice i wpuscmy ruch do miasta, pod Wasze domy i szkoły? Czy naprawde mieszkancy Skawiny (których obwodnica odciąża) maja decydowac o bezpieczenstwie mieszkancow Rzozowa? Zrobić ładnie w Skawinie a okoliczne sołectwa niech sie martwia? Tez nie jestem zwolennikiem budowania niepotrzebnych dróg, ta jednak daje szanse mieszkancom Rzozowa na spokojne zycie, podobne jak mieli dotychczas, czytaj: do czasu otwarcia ostatniego odcinka obwodnicy.
W spadku od GDDKiA po wybudowaniu obwodnicy otrzymaliśmy bez chodników ul. Piłsudskiego, Krakowska. Po wybudowaniu obwodnicy w spadku od ZDW ul. Hallerów bez infrastruktury dla pieszych. Prawo nie pozwala gminie odrzucić spadku. Ucywilizowanie tych ulic będzie kosztować mieszkańców gminy kilkadziesiąt milionów złotych. Koszty utrzymania dróg przerosną możliwości gminy.
Ta pseudo obwodnica to zagarnięcie setek hektarów terenów zielonych pod przemysł. Kolejna droga dojazdowa do stref i dziesiątki tysięcy wyciętych drzew. Za rok lub dwa zniknie lasek w Borku Szlacheckim tak jak zniknęło 130 hektarów zieleni w strefie północnej miasta i las samosiejek wokół huty aluminium. Politycy i decydenci wyniosą się, gdy skończą się zasoby ziemskie i opuszczą gminę jak wyeksploatowane wyrobisko. A takie przyjazne środowisku miały być te firmy zainstalowane w strefach. NIE dla tej drogi.
Nic tak nie jednoczy polityków jak pieniądze jakie można zarobić po wybudowaniu dróg i sprzedaży gruntów wokół nich. Kolejne strefy gospodarcze i kolejne tysiące samochodów w miasteczku i w sołectwach. Wytnie się kolejne hektary drzew jak przy “obwodnicy”.
Protestujący mają rację i mają okazję zobaczyć co daje budowa drogi potocznie zwanych obwodnicą. Kto buduje drogi ten ma samochody i korki na drogach, a nie transport. Gmina potrzebuje chodników i ścieżek rowerowych przy wszystkich drogach o dużym natężeniu ruchu samochodowego, zaczynając od Krakowskiej, Piłsudskiego. Przy DK44 ciągle brakuje chodników podobnie przy drodze wojewódzkiej, drogach powiatowych.
Absolutnie NIE! dla tranzytu przez gminę Skawina! Wymusi to dodatkowy ruch, bo wszystkie tiry będą sobie skracały drogę z Bielska do A4. Stracimy jedynie tereny zielone, dziką zwierzynę i przede wszystkim spokój, a nic nie zyskamy!!! Dopiero co powstała obwodnica Skawiny, która ma na celu rozładowanie ruchu, więc nie ściągajmy tu ruchu z Bielskiej Drogi Integracyjnej!
Podzielam w pełni obawy mieszkańców naszej małej ojczyzny!!! Jesteśmy przeciw degradacji tak pięknych i cennych krajobrazowo i kulturowo terenów naszej gminy!!!
Obwodnica Skawiny będzie służyć do skracania drogi na Bielsko. Trzeba było budować dwa pasy wkoło Skawiny.
Nie do pomyślenia. Jak nie wiadomo o co chodzi….Porażka dla Polanki i Woli Radziszowskiej, i faktycznie całej gminy. Takie piękne tereny. Co my pokażemy wnukom, beton i czarno białe zdjęcia lasu co? Ręce opadają.