II etap obwodnicy Skawiny zostanie zakończony w 2017 roku? Umowa o współpracy podpisana

966418_arp20150820.b.4.640Za dwa lata zostanie zakończony II etap budowy obwodnicy Skawiny o długości ok. 4,5 km. Umowę o współpracy przy tej inwestycji podpisali w czwartek w Skawinie: wicemarszałek Wojciech Kozak, członek Zarządu Województwa Małopolskiego Jacek Krupa, burmistrz Skawiny Paweł Kolasa oraz skarbnik gminy Teresa Wątor.

 
 

Na dokończenie obwodnicy Skawiny czekają zarówno mieszkańcy, jak i kierowcy – dzięki tej inwestycji ruch na krajowej 44, która obecnie przechodzi przez centrum miasta, radykalnie się zmniejszy.

 – Dokończenie obwodnicy Skawiny to nie tylko ulga dla mieszkańców, to także potężny impuls do rozwoju gospodarczego. Dzięki tej trasie tereny pod inwestycje w gminie będą jeszcze bardziej atrakcyjne, co z pewnością przełoży się na spore zainteresowanie biznesu– mówił w czwartek Jacek Krupa z Zarządu Województwa Małopolskiego, dodając, że jest też już pewne sfinansowanie przystosowanego do wzmożonego ruchu wjazdu na obwodnicę Skawiny od strony Krakowa, co znacznie usprawni ruch w tej części.

Z kolei wicemarszałek Wojciech Kozak dodał, że kończona obwodnica to także spora szansa na ożywienie rekreacyjne gminy.

 – Wzdłuż całej trasy powstanie ścieżka rowerowa, co znacznie usprawni rowerowe połączenie Skawiny z kolejnymi miejscowościami – podkreślał wicemarszałek, wspominając równocześnie o ogromny zaangażowaniu w całą inicjatywę Jacka Krupy.

Za sprawną pracę nad przygotowaniem II etapu obwodnicy Skawiny dziękował też burmistrz Paweł Kolasa.

Już wiadomo, że II etap inwestycji zostanie zrealizowany w systemie „zaprojektuj i wybuduj” i powinien zakończyć się w 2017 roku. Szacowany koszt całej inwestycji, wraz z przygotowaniem potrzebnej dokumentacji i wykupem nieruchomości, to ok. 49 mln zł z czego ok. 33,5 mln zł ma pochodzić ze środków unijnych zabezpieczonych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Podpisana w czwartek umowa między Województwem Małopolskim a Miastem i Gminą Skawina określa zasady współpracy przy II etapie budowy obwodnicy Skawina. Obejmuje: opracowanie potrzebnej dokumentacji, pozyskanie wszystkich koniecznych decyzji i pozwoleń, nabycie koniecznych nieruchomości wraz wypłatą odszkodowań, a także wykonanie robót budowlanych. Inwestorem jest Województwo Małopolskie, wykonawca zostanie wyłoniony w przetargu.

II etap budowy obwodnicy Skawiny będzie realizowany w dwóch częściach. W pierwszej kolejności zostanie wybudowany odcinek od ul. Energetyków do skrzyżowania z DK 44 (ul. Piłsudskiego) o długości ok. 2,2 km. Dzięki temu ruch tranzytowy na trasie Kraków – Oświęcim zostanie przeniesiony na obrzeża Skawiny.

Za skrzyżowaniem z „krajówką” obwodnica będzie kierować się na południowy-zachód i przebiegać obok Skawińskiego Obszaru Gospodarczego. By ominąć m.in. teren składowiska odpadów przemysłowych byłych Zakładów Metalurgicznych „Skawina” S.A, a także linię kolejową nr 94, zostanie zbudowana estakada o długości ok. 400 m. Odcinek zakończy skrzyżowanie z drogą krajową nr 44 w formie tzw. ronda turbinowego. Jak wynika z opinii ekspertów, ronda turbinowe są bezpieczniejsze niż tradycyjne – jazda po nich odbywa się szybciej, bo mają większa przepustowość. Wszystko dlatego, że po wjeździe na tego typu rondo nie można już zmienić pasa ruchu. Co ważne – na całej długości II etapu obwodnicy Skawiny powstanie chodnik i ścieżka rowerowa.

Na obecnym etapie inwestycji gotowa jest już cała koncepcja trasy, uzyskano też ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, której nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Gmina Skawina pozyskała też znaczną część terenu niezbędnego dla realizacji tego odcinka obwodnicy. Postępowanie przetargowe jest już toku.

Warto dodać, że planowany odcinek drogi od ul. Energetyków do drogi krajowej nr 44 w przyszłości zostanie włączony do drogi wojewódzkiej nr 953.

Źródło:
Biuro prasowe UMWM

10 response to "II etap obwodnicy Skawiny zostanie zakończony w 2017 roku? Umowa o współpracy podpisana"

  1. Przez: rekreacje Zamieszczono: 23 sierpnia 2015

    …Z kolei wicemarszałek Wojciech Kozak dodał, że kończona obwodnica to także spora szansa na ożywienie rekreacyjne gminy…
    Może w weekendy obwodnica będzie zamknięta dla samochodów, będą rekreacyjnie po niej jeździć rowerzyści, rolkarze. Drogi rowerowe przy obwodnicach raczej są drogami komunikacyjnymi, umożliwiają dojazd rowerem do pracy, na zakupy i tego się trzymajmy. Rekreacyjnie ludzie biegają, spacerują, jeżdżą rowerami, po parkach, lasach,polnych drogach. Jedynie amatorom kolarstwa jazda wśród samochodów nie przeszkadza w rekreacji, choć zapewne wolą jazdę po górach i mniej uczęszczanych drogach.
    Gdyby te 50 milionów przeznaczyć na budowę dróg dla rowerów (1km DDR – 1 mln), budowę parków, dosadzanie drzew, rozwój miejskich terenów rekreacyjnych, to ożywienie dotyczyłoby nie tylko mieszkańców gminy ale również sąsiednich gmin w tym Krakowa.

    • Przez: greenvelo Zamieszczono: 23 sierpnia 2015

      Może warto zapytać na jakim etapie realizacji jest szumnie zapowiadana budowa “autostrad rowerowych” biegnąca po wałach wiślanych. Kiedy i czy w ogóle ukażą się rozporządzenia (Specustawa)dotyczące budowy dróg rowerowych? Czy zapowiedzi Pani Premier są tylko na potrzeby kampanii wyborczej.
      Panowie dasie promować turystykę rowerową i budować infrastrukturę inne województwa nie mają z tym problemów http://greenvelo.pl/pl/interaktywna_mapa_szlaku/

    • Przez: promocja Zamieszczono: 23 sierpnia 2015

      Kiedy w archiwum http://krakow.tvp.pl/17881608/odkryj-malopolske-na-rowerze ukaże się materiał promujący okoliczne szlaki, wyemitowany na antenie TVP Kraków z początkiem lipca?
      Jakość zamieszczanych tam materiałów pozostawia wiele do życzenia, nie wszystkie przeglądarki umożliwiają odtwarzanie archiwum. Uczcie się od innych bo wleczemy się w ogonie. Pieniądze przeznaczane na rozwój turystyki znów omijają Małopolskę bo ktoś jest hamulcowym.

  2. Przez: karp Zamieszczono: 22 sierpnia 2015

    Jak ta Małopolska wygląda po tylu latach na tle innych województw jeśli chodzi o rozwiązania komunikacyjne. Dwaj panowie K ( z fotki) wasz czas bycia na świeczniku dobiega końca. Kolejne obietnice jak w przypadku S7, drogi do Zakopanego przekładane latami. Pan Jacek nie zanotował sukcesów w ostatnich latach. Najpierw załapał się na olimpiadę zimową tuż przed roztopami, której słusznie krakowianie powiedzieli NIE w referendum. Potem kolejny “sukces” likwidację kolejowych przewozów pasażerskich Oświęcim-Kraków, teraz wtopa z koleją do Balic.
    Przecież to co powstało w naszym mieście w niczym nie przypomina obwodnicy i nigdy nią nie będzie. To droga dojazdowa do stref w dodatku źle zaprojektowana, uwolnienie tak dużej ilości terenów pod inwestycje wokół niej to “błąd w planowaniu”.

  3. Przez: M. Zamieszczono: 21 sierpnia 2015

    A Krupa przecież rok temu na otwarciu II i III odcinka obwodnicy gwarantował, że w tym roku ruszamy z kolejnym etapem, że już są pieniądze, itp. No i co? Nie mogę na tego gościa patrzeć. Straszny nieudacznik. Już jak był posłem to nic nie zrobił i skoro teraz znów kandyduje to liczę, że dostanie 20 głosów by mu poszło w pięty.

    • Przez: mieszkaniec 1 Zamieszczono: 21 sierpnia 2015

      no to nie patrz, tylko się weź do roboty.
      ciesz się ze mamy cokolwiek a nie narzekaj

      • Przez: czerwone korale Zamieszczono: 22 sierpnia 2015

        No właśnie powinniśmy cieszyć się, że mamy cokolwiek zdaniem mieszkaniec 1. Te ochłapy z pańskiego stołu jakie dostawała Małopolska na rozwój infrastruktury drogowej, nieudaczników politycznych rządzącej partii. Głupiemu radość głosi powiedzenie.

      • Przez: M. Zamieszczono: 24 sierpnia 2015

        Mieszkaniec1, to nie ja mam brać się do roboty, tylko nieudacznik Krupa. I mam prawo na niego narzekać i go oceniać bo to ja ( podobnie jak i ty ) płacę jego pensję.
        Jeśli gość publicznie GWARANTUJE ( takiego słowa użył rok temu ), że w tym roku starujemy z dalszą budową to mam pełne prawo go skrytykować za to, że tak się nie stało. Bo to oni są dla nas i nam maja slużyć a nie na odwrót i im szybciej zmienisz myślenie ( zamiast się cieszyć z ochłapów, jak Cię ładnie podsumował “czerowne korale” ) tym lepiej.

  4. Przez: pedia Zamieszczono: 21 sierpnia 2015

    W Polsce powstaje co raz więcej rond turbinowych, po których poruszanie się sprawia wielu kierowcom nie małe problemy.
    Takie rozwiązanie być może ogranicza kolizyjność, niestety tych którzy zajęli niewłaściwy pas ruchu zmusza do opuszczenia ronda – przejechania niekiedy długiego odcinka drogi, by móc ponownie wjechać na rondo i tym razem dokonać prawidłowego wyboru.
    Poradopedia

    • Przez: wiesław Zamieszczono: 21 sierpnia 2015

      Czyli dodatkowa jazda, szukanie parkingów, wjazdów na posesje by zawrócić. W przypadku tirów może to być kilkaset metrów lub kilometry dodatkowej jazdy. I gdzie tu korzyść dla środowiska. Będzie miał pecha ten kto ma dom najbliżej takiego ronda i ma podjazd. 🙂
      Jak z takiego ronda sprząta się śnieg w zimie, nie uszkadzając separatorów, pług też jeździ i zawraca? 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.