Jedenasta Parowozjada w Chabówce!
Już 22 sierpnia 2015 r. rusza jedenasta Parowozjada w Chabówce. PKP CARGO zaprasza wszystkich miłośników kolei na XI już edycję Parowozjady, która odbędzie się w weekend 22-23 sierpnia w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce. Podobnie jak w latach ubiegłych nie zabraknie wyjątkowych atrakcji.
Para wprawi w ruch historyczne parowozy z Polski, Czech, Słowacji: OKz32-2, 474.013, Ty42-107, TKh49-1, TKh05353, Ol49-69. Uczestnicy zobaczą wnętrza zabytkowych pojazdów szynowych i będą mogli wziąć udział w przejażdżkach na specjalnie wytyczonych trasach. Wieczorem na miłośników kolei czeka pokaz laserowy na parowozie OKz32-2 oraz pokaz sztucznych ogni.
Parowozjada będzie kluczowym wydarzeniem akcji organizowanej przez PKP CARGO Lato z Parowozami (więcej na stronie www.latozparowozami.pl) Parowozjada to największe w Polsce doroczne święto zabytkowych lokomotyw parowych z kraju i zagranicy. Główną atrakcją wydarzenia jest pokaz parowozów, podczas którego oprócz lokomotyw, będzie można podziwiać także całe składy pociągów historycznych. Organizatorzy zaproszą również do przejażdżki słynnymi parowozami.
Wszyscy mali i duzi miłonicy kolei będą także mogli zwiedzić wnętrza pojazdów, by na własne oczy zobaczyć kabinę maszynisty i najważniejsze elementy lokomotywy, takie jak kocioł parowy czy przyrządy wodowskazowe, a także poznać zasady ich działania. – Spółka PKP CARGO pełni rolę mecenasa zabytków techniki kolejowej i opiekuje się zabytkowym taborem i sprzętem kolejowym w Parowozowni w Wolsztynie oraz w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce.
Parowozjada jest dla nas wspaniałą okazją, by poprzez atrakcyjną, nowoczesną i różnorodną ofertę edukacyjną połączoną z zabawą dla najmłodszych, kultywować bogatą tradycję i krzewić miłość do kolei. mówi Mirosław Kuk, rzecznik prasowy PKP CARGO S.A.
Na uczestników tegorocznej imprezy czekają też liczne konkursy, zabawy i wspólne gry o tematyce lokalnej lub kolejowej. Najbardziej odważni będą mogli wziąć udział w nie lada wyzwaniu i przekonać się kto zagwiżdże głośniej od bacy.
Całe wydarzenie rozpocznie się w sobotę o godzinie 10:00, otwarciem Skansenu dla goci. Już o 13:00 ruszy długo wyczekiwana parada parowozów i składów historycznych pocišgów. Pokaz laserowy, czyli połączenie uroku zabytkowych parowozów z blaskiem świateł i specjalnie opracowaną muzyką oraz pokaz sztucznych ogni uświetnią zamknięcie pierwszego dnia imprezy.
W niedzielę 23 sierpnia, gocie Parowozjady będą mogli spróbować swoich sił na ścianie wspinaczkowej, wziąć udział w warsztatach rękodzieła i zajęciach muzycznych, a także zobaczyć występ regionalnego zespołu Pyzówka. Ważnym punktem programu drugiego dnia wydarzenia są zawody drużyn maszynistów, którzy zmierzą się między sobą w przygotowanych specjalnie na tę okazję testach sprawności.
Gościnnie wystąpią:
Ol49-69 Wyprodukowany w 1953 roku w zakładach Fablok – Chrzanów. Przeznaczony do prowadzenia pociągów osobowych, prowadził także pociągi towarowe i wykonywał manewry na stacji.
Ty42-107 Wyprodukowany w 1946 roku w Zakładach Metalowych H. Cegielski w Poznaniu. W 1997 r. został wycofany z eksploatacji, a następnie skreślony z inwentarza. Do skansenu w Chabówce został przewieziony z Rybnika w 2007 r., gdzie w kwietniu br., po wykonaniu naprawy głównej, został przywrócony do ruchu.
TKh49-1 Wyprodukowany w 1961 roku w zakładach Fablok Chrzanów. Jest najmniejszym i najmłodszym parowozem w Skansenie w Chabówce. Jest ostatnim czynnym parowozem reprezentującym serię trzyosiowych tendrzaków typu “Ferrum”, przeznaczonych do obsługi manewrów na bocznicach wewnątrzzakładowych.
TKh 05353 Ferrum Parowóz przemysłowy wyprodukowany w Fabloku – Chrzanów w 1953 roku. Przeznaczony był do pracy na bocznicach zakładowych. Najczęściej znajdował zatrudnienie w hutach stąd przydomek ferrum, co po łacinie oznacza żelazo.
OKz32-2 jest to jedyny zachowany górski parowóz, ikona kolejowej zakopianki – linii łączącej Kraków z Zakopanem. Konstrukcja techniczna i silniki pociągu umożliwiały mu pokonywanie łuków o małych promieniach i przejazd na trasach o dużych wzniesieniach.
OKz32-2 został zbudowany w latach 1934-1936 w Zakładach H. Cegielski S.A. w Poznaniu.
477.013 to trzycylindrowy tendrzak o układzie osi 2 D 2″ wykorzystywany niegdyś do obsługi szybkiego ruchu podmiejskiego. Zbudowany w 1951 roku przez producenta ČKD, numer seryjny 3012, jest reprezentantem serii 60 lokomotyw. Maszyny serii 477 pracowały do lat 70. ub. wieku.
Organizatorami XI edycji Parowozjady jest PKP CARGO S.A. oraz Fundacja Era Parowozów.
Więcej szczegółów można znaleźć na stronie wydarzenia na portalu społecznościowym Facebook: https://www.facebook.com/events/377585085699640/.