Kolej w Małopolsce: zmiany w rozkładzie jazdy na 2015/16

3MegaCam
3MegaCam

Prawie 94 mln zł wyda Województwo Małopolskie na dofinansowanie kolejowych przewozów pasażerskie w przyszłym roku. Najważniejsze zmiany w rozkładzie jazdy na 2015/16 to zwiększenie połączeń kolejowych w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i przywrócenie zawieszonej dotąd linii.  Nowy rozkład jazdy będzie  obowiązywał od 13 grudnia 2015 r.

Praca przewozowa wzrośnie o 5 procent w porównaniu do tego roku – mówił marszałek Marek Sowa w czerwcu, podczas konferencji prasowej dotyczącej nowego rozkładu jazdy w Małopolsce. I dodał, że województwo zarezerwowało na przewozy kolejowe w przyszłym roku 93 804 268 zł.  Dla Przewozów Regionalnych będzie to kwota 80 mln zł, dla Kolei Małopolskich 13,5 mln zł, a dla Kolei Śląskich – 0,3 mln zł.
__
W nowym rozkładzie jazdy Przewozy Regionalne będą obsługiwać następujące linie:
•    Kielce – Sędziszów – Olkusz – Katowice (3,9 mln dofinansowania z budżetu województwa)
•    Kraków – Miechów – Sędziszów – Kielce (4,3 mln dofinansowania z budżetu województwa)
•    Kraków – Tarnów – Rzeszów (11,5 mln dofinansowania z budżetu województwa)
•    Kraków – Tarnów – Nowy Sącz – Krynica (17,1 mln dofinansowania z budżetu województwa)
•    Kraków – Sucha Beskidzka – Zakopane (12,7 mln dofinansowania z budżetu województwa)
•    Kraków – Wadowice – Bielsko Biała (8,7 mln dofinansowania z budżetu województwa)
•    Kraków – Trzebinia – Katowice (12,5 mln dofinansowania z budżetu województwa)
•    Kraków – Trzebinia – Oświęcim (5,3 mln dofinansowania z budżetu województwa)
•    Kraków – Skawina – Spytkowice – Oświęcim (3,5 mln dofinansowania z budżetu województwa)
__
Koleje Małopolskie będą z kolei wozić pasażerów na liniach:
•    Kraków Lotnisko – Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia (6,3 mln dofinansowania z budżetu województwa)
•    Kraków – Miechów/Sędziszów (7,2 mln dofinansowania z budżetu województwa)
__
Natomiast Koleje Śląskie:
•    Katowice – Oświęcim (0,3 mln dofinansowania z budżetu województwa)
__
Marszałek Sowa podkreśla, że po trzech latach przerwy zostanie przywrócone połączenie na linii Kraków – Skawina – Spytkowice – Oświęcim. Tę trasę będzie obsługiwać 10 pociągów, a przywrócenie tej linii było możliwe dzięki współpracy z samorządami lokalnymi. – Każdy samorząd, na terenie którego przebiegają deficytowe linie kolejowe, mógł współfinansować  kolej na swoim terenie. W efekcie tego wróciły pociągi na linii Kraków – Skawina – Spytkowice – Oświęcim. Gminy z tego terenu dopłaciły 1,7 mln zł, województwo 3,5 mln a 200 tysięcy zł prywatny przedsiębiorca  – mówi marszałek. Jest to jedyny przypadek w Małopolsce, w którym samorządy zdecydowały się na  współfinansowanie przewozów pasażerskich.
_
Decyzja Zarządu Województwa Małopolskiego o zmniejszeniu liczby połączeń na niektórych liniach wynika z ograniczonych możliwości finansowych, ale przede wszystkim niskiej rentowności i rosnącego deficytu na tych liniach. Ograniczenia liczby połączeń w nowym rozkładzie jazdy dotyczą linii Kielce – Katowice, Kraków – Kielce oraz Kraków – Tarnów – Nowy Sącz – Krynica.
_
W 2014 roku koszt przewozów realizowanych w relacji Kraków – Tarnów – Nowy Sącz – Krynica wyniósł 25,9 mln zł, zaś przychody zaledwie 2,4 mln zł. W konsekwencji Województwo Małopolskie dopłaciło do tej linii 23,5 mln zł, co stanowi 27,5 % ogólnego dofinansowania do przewozów kolejowych na terenie województwa.
Koszt przewozów zaplanowanych w relacji Kraków – Nowy Sącz/Krynica w rozkładzie jazdy 2015/2016 wynosi 19,9 mln zł, zaś przychody szacowane są na poziomie 2,8 mln zł.

Źródło:
Biuro prasowe UMWM

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *