Petycja m.in. o głosowania imienne w protokołach z komisji radnych Rady Miejskiej w Skawinie

Jawnosc_Informacja_PublicznaUrząd Miasta i Gminy w Skawinie jak dotąd nie nagrywa na video posiedzeń komisji (jak czynią inne gminy), a protokoły z komisji nadal nie odzwierciedlają, jak głosują radni. Obywatele, mieszkańcy i wyborcy mają prawo wiedzieć jak głosuje nad daną sprawą wybrany przez nich w wyborach samorządowych radny. Dlatego też złożyliśmy do Rady Miejskiej i Biura Rady Miejskiej petycję o rzetelne i szczegółowe protokołowanie posiedzeń komisji radnych (w tym posiedzeń podkomisji i zespołów) z każdorazowym uwzględnieniem w protokołach w jaki sposób radni głosowali na posiedzeniach, a więc imienne wskazywanie w treści protokołów jak głosował poszczególny radny: „za”, „przeciw”, czy też „wstrzymał się”.

Treść petycji złożonej drogą elektroniczną do Biura Rady Miejskiej i Rady Miejskiej w Skawinie (radnych):

—–

PETYCJA – imienne głosowania na posiedzeniach komisji / podkomisji / zespołów

            Na podstawie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z dnia 16 lipca 1997r ., Nr 78, poz. 483 z późn. zm.), ustawy z dnia 11 lipca  2014  r. o petycjach (Dz.  U. z  2014  r., poz.  1195) i ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm.),

składam petycję o rzetelne i szczegółowe protokołowanie posiedzeń komisji radnych Rady Miejskiej w Skawinie (w tym posiedzeń podkomisji i zespołów) z każdorazowym uwzględnieniem w protokołach w jaki sposób radni głosowali na posiedzeniach, a więc imienne wskazywanie w treści protokołów jak głosował poszczególny radny: „za”, „przeciw”, czy też „wstrzymał się”.

 Uzasadnienie

Pozytywne rozpatrzenie tej petycji leży w interesie publicznym.

            Jawność i transparentność działania organów władzy publicznej są nierozerwalną częścią demokracji a prawo dostępu do informacji publicznej uważane jest dziś za prawo człowieka.

Dzięki moim staraniom (m.in. po skardze na bezczynność organu i wydanym przez WSA w Krakowie prawomocnym wyroku z 6 października 2016 r., sygn. akt II SAB/Kr 242/14 -> http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/E4055DF56D ) publikowane są w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Skawina protokoły z posiedzeń komisji radnych Rady Miejskiej w Skawinie. Mieszkańcy mają zatem możliwość poznać jakie tematy wybrani przez nich radni podejmują, sprawdzać frekwencję radnych na komisjach, zobaczyć jakie wnioski składają i w jakich sprawach.

            Jednakże z uwagi na to, iż protokoły te w zdecydowanej większości nie zawierają dokładnego odwzorowania całości przebiegu posiedzeń (bo nie są to stenogramy „słowo w słowo”), ani nie zawierają informacji o tym, jak konkretny radny głosował (brak zaznaczenia imiennego głosowania w treści protokołów), końcem roku 2015 złożyłem do Radnych Rady Miejskiej petycję, by zdecydowali o nagrywaniu posiedzeń komisji na video wraz z ich publikacją w BIP i/lub na stronie internetowej Gminy Skawina.

            Niestety, na sesji na początku 2016 r. radni zdecydowaną liczbą głosów nie zgodzili się by pozytywnie rozpatrzyć moją petycję (zobacz: https://www.infoskawina.pl/jestesmy-za-jawnoscia-ale-nie-na-koszt-gminy-czyli-jak-odrzucono-petycje-o-nagrywanie-na-video-komisji-radnych/ ).

Nagrywania przez Urząd Miasta i Gminy w Skawinie na video posiedzeń komisji zatem do tej pory nie ma, a protokoły z komisji publikowane w BIP Gminy Skawina nadal nie odzwierciedlają, jak głosują radni.

Trzeba podkreślić, jak bardzo istotne jest to, by mieszkańcy i wyborcy mieli prawo wiedzieć, jak wybrani przez nich radni głosują na komisjach, jak często zgłaszają postulaty, w jakich sprawach, czy podejmują dyskusje, czy się spóźniają lub opuszczają posiedzenie przed jego zakończeniem, czy są aktywni, czy też są tylko biernymi uczestnikami posiedzeń. Radni, jako przedstawiciele mieszkańców gminy wybrani w powszechnych wyborach wypełniają mandat im udzielony, a to właśnie mieszkańcy i wyborcy podejmują wybór kogo obdarzyć zaufaniem do reprezentowania ich w samorządzie. Trudno jest zweryfikować kandydatury niemające politycznego stażu. W przypadku aprobaty dla czyjejś reelekcji wybór ten może, a nawet powinien być świadomy. Odzwierciedlenie pełnego a tym samym wiernego przebiegu obrad, oddawanych głosów (za/przeciw/wstrzymał się), dyskusji, wolnych głosów czy też wniosków, jest bardzo ważne.

Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie:
“Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców.”

Ślubując rzetelne sprawowanie swoich obowiązków radny zobowiązuje się tym samym do aktywnego oraz sumiennego działania, przede wszystkim w samych obradach rady i komisji, ale również i poza nią.

Radny powinien za każdym razem szczegółowo uzasadniać wszystkie podejmowane decyzje i przedstawiać motywy, które były ich podstawą. Działania radnego powinny być na tyle skonkretyzowane, aby mógł być z nich rozliczany. Powinien działać w sposób jawny, publicznie przedstawiać swoje plany i zawsze być gotowym ponieść konsekwencje swoich działań.

Nie bez znaczenia jest też fakt, że za udział w posiedzeniach komisji Radnym w Gminie Skawina przyznawane są diety m.in. z podatków mieszkańców gminy.

Można zatem powiedzieć, że mieszkańcy (wyborcy) są wobec powyższego niejako pracodawcami radnych, a radni ich pracownikami.

Nie każdy zainteresowany może wziąć udział w posiedzeniach komisji, terminy często pokrywają się z innymi ważnymi wydarzeniami czy też obowiązkami zawodowymi. Zainteresowani mieszkańcy, w tym także ci, którym zmianowy system zatrudnienia uniemożliwia obecność podczas obrad czy też – z analogicznych przyczyn – rolnicy, również będą mogli zapoznać się z pełnym obrazem posiedzeń komisji w czasie dla nich dogodnym. Brak nagrywania na video oraz brak systemu elektronicznego głosowania uniemożliwia mieszkańcom zapoznanie się ze sposobem głosowania ich przedstawicieli na komisjach. Wprowadzenie szczegółowego zapisu w protokołach z komisji, w tym to jak dany radny głosował (imiennie), będzie stanowiło dodatkową dbałość o przejrzystość działania wybranych radnych. W samorządzie nie ma spraw ważnych i nieważnych – wszystkie decyzje bezpośrednio lub pośrednio dotyczą mieszkańców. Umożliwienie wglądu w proces legislacyjny dla mieszkańców byłoby też świetnym przykładem pozytywnej polityki informacyjnej Rady Miejskiej w Skawinie, a w dłuższym okresie wpłynęłoby na wizerunek otwartości i jawności całej Rady. Wiedza na temat działalności konkretnych radnych jest bardzo istotna, ponieważ radni reprezentują swoich wyborców i to przez nich (radnych), mieszkańcom najłatwiej jest włączać się w procesy stanowienia prawa miejscowego i w realny sposób wpływać na to, co dzieje się wokół nich. Dlatego tak ważne jest, aby każdy zainteresowany miał możliwość zapoznać się z przebiegiem pracy swoich radnych. Warto zwrócić uwagę na to, że działania takie służą również samym politykom lokalnym, gdyż uświadamiają im bieżące potrzeby społeczne i pozwalają im je zaspokoić w możliwie najlepszy sposób. To z kolei sprawia, iż zyskują oni aprobatę mieszkańców, która wszakże jest źródłem legitymacji działania każdego polityka.

Składając petycję, postuluję, by wprowadzić w każdym protokole z posiedzeń komisji/podkomisji/zespołów zapisywanie imiennego głosowania nad każdą ze spraw poddaną pod głosowanie.

Dzięki temu przed następnymi wyborami samorządowymi wyborcy będą mogli sprawdzić jakie decyzje podejmował dany radny (głosował ”za”, „przeciw”, albo „wstrzymywał się”), to mieszkańcy będą mieć możliwość zdecydowania czy wciąż będą głosować na tego radnego, czy też zdecydują się na kogoś innego.

W związku z tym, że w protokołach wciąż są braki m.in. na temat tego jak dany radny głosował (imiennie), niniejsza petycja o wprowadzenie dokładnego protokołowania posiedzeń komisji radnych i zespołów kontrolnych Rady Miejskiej w Skawinie jest konieczna i uzasadniona.

           Proszę o poinformowanie mnie o sposobie załatwienia mojej petycji zgodnie z przepisami obowiązującego prawa (za pomocą komunikacji elektronicznej e-mail).

Jednocześnie, na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy o petycjach, wyrażam zgodę na upublicznienie moich danych osobowych ujętych w nagłówku petycji.

Przypominam, że ustawa o petycjach, która weszła w życie z dniem 6 września 2015 r. nakłada obowiązek publikacji treści niniejszej petycji na stronach internetowych organu, do którego wpłynęła (art. 8 u.o.p.), cyt.:

„Art. 8. 1. Na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego niezwłocznie zamieszcza się informację zawierającą odwzorowanie cyfrowe (skan) petycji, datę jej złożenia oraz – w przypadku wyrażenia zgody, o której mowa w art. 4 ust. 3 – imię i nazwisko albo nazwę podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu, w interesie którego petycja jest składana.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, jest niezwłocznie aktualizowana o dane dotyczące przebiegu postępowania, w szczególności dotyczące zasięganych opinii, przewidywanego terminu oraz sposobu załatwienia petycji.
Art. 10. 1. Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia.
(…)
Art. 13. 1. Podmiot rozpatrujący petycję zawiadamia podmiot wnoszący petycję o sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.”

                                                                                              Z poważaniem

{…}

KomisjaRewizyjna_Skawina(jedno z posiedzeń komisji rewizyjnej RM w Skawinie – fot. Marcin Hałat / infoskawina.pl)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *