Zawieszą połączenie kolejowe Kraków – Oświęcim przez Skawinę i Spytkowice.

_dscf204831 pociągów więcej, aż o 13,5 mln zł większe dofinansowanie, uruchomienie trzeciej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Tarnowa oraz przejęcie przez Koleje Małopolskie obsługi linii Tarnów – Nowy Sącz – Krynica – to najważniejsze punkty nowej oferty kolejowej. Rozkład jazdy 2016/17 zacznie obowiązywać od 11 grudnia. – To będzie rewolucja na małopolskich torach – mówi marszałek Małopolski Jacek Krupa. Z tym, że niestety jednocześnie zostanie zawieszone połączenie Kraków – Oświęcim przez Skawinę i Spytkowice.

Więcej połączeń i pracy eksploatacyjnej

Pasażerowie kolei mogą się cieszyć – nowa oferta na lata 2016/2017 przynosi wiele dobrych wiadomości. – Nakłady na kolej zwiększamy o 13,5 mln złotych – do ponad 114 mln, a pracę eksploatacyjną, która będzie świadczona w Małopolsce przez 3 operatorów, zwiększamy o niemal 15%. To największy w historii wzrost w tym obszarze – podkreśla marszałek Jacek Krupa. – Na małopolskie tory wyjedzie aż 31 pociągów więcej, a w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej uruchomimy linię SKA3 Kraków – Tarnów, na której 30 pociągów będą obsługiwać Koleje Małopolskie. Także na trasie Tarnów-Nowy Sącz – Krynica będą jeździć pociągi wojewódzkiej spółki – dodaje.

W nowym rozkładzie jazdy powróci połączenie Sucha Beskidzka – Żywiec, które będzie obsługiwane przez 4 pociągi w weekendy (w tym jeden w relacji bezpośredniej Kraków-Żywiec). O 3 zostanie zwiększona liczba pociągów obsługująca linię Kraków Główny – Oświęcim przez Krzeszowice, a z 8 do 12 wzrośnie liczba kursów pomiędzy Krakowem a Kielcami przez Miechów. O dwa pociągi więcej pojedzie także na trasie Kielce – Katowice przez Wolbrom, Olkusz i Sławków. Z powodu remontów i spowodowanych tym ciągłych zmian w organizacji ruchu, a tym samym bardzo małego zainteresowania pasażerów zostanie zawieszone w tym roku połączenie Kraków – Oświęcim przez Skawinę i Spytkowice.

Więcej Kolei Małopolskich       

Wojewódzka spółka będzie wozić pasażerów na dwóch nowych trasach – SKA3 z Krakowa do Tarnowa (30 pociągów) i z Tarnowa przez Nowy Sącz do Krynicy (10 pociągów). W sumie Koleje Małopolskie uruchomią o 40 pociągów więcej niż do tej pory. Nie zmienia się liczba pociągów małopolskiego przewoźnika na trasie SKA1: Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko (80 pociągów) oraz SKA2: Kraków Główny – Miechów/Sędziszów (30 pociągów). Dotychczas funkcjonujące połączenia w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej cieszą się ogromną popularnością wśród pasażerów, którzy w dojazdach do pracy czy wyprawach turystycznych coraz chętniej wybierają usługi niezawodnego małopolskiego przewoźnika kolejowego.

W rozkładzie jazdy znajdzie się łącznie 150 pociągów uruchamianych przez Koleje Małopolskie i 152 Przewozów Regionalnych. Ponadto na trasie Oświęcim-Katowice nadal będzie jeździć 15 pociągów Kolei Śląskich. Na małopolskie tory w rozkładzie 2016/2017 wyjedzie w sumie aż 317 składów – o 31 więcej niż obecnie.

Więcej pieniędzy i stabilność

W przyszłym rozkładzie jazdy dotacja z budżetu województwa na przewozy kolejowe pierwszy raz przekroczy 100 mln zł i będzie wynosiła 105 mln – o blisko 11 mln więcej niż dzisiaj. Dodatkowo 9,2 mln zł z Funduszu Kolejowego zostanie przeznaczone na modernizację taboru Przewozów Regionalnych do obsługi połączeń na terenie województwa małopolskiego, co łącznie daje kwotę wsparcia przekraczającą 114 mln zł. Województwo zawrze z Kolejami Małopolskimi umowę na obsługę linii na 15 lat, co oznacza jeszcze większą stabilność małopolskiego przewoźnika w świadczeniu usług mieszkańcom regionu. Także umowa z małopolskim oddziałem Przewozów Regionalnych zostanie podpisana na dłuższy niż dotychczas okres – 3 lat.

To nie koniec ambitnych planów kolejowych zarządu województwa: nowoczesne, szybkie i wygodne pociągi Kolei Małopolskich konsekwentnie będą przejmować obsługę kolejnych linii w naszym regionie. Jeszcze w tym roku w barwach Małopolski na torach pojawią się pierwsze z 13 Impulsów, które kosztowały przeszło 300 mln zł. W przyszłym roku zarząd województwa planuje ogłosić przetarg na kolejne kilkanaście nowych składów.

_20160720_161143

Źródło:
Biuro Prasowe UMWM

Komentarz redakcyjny:

Według nas za mało było promowane to połączenie przez przewoźnika i władze lokalne. Nie było słychać, by zachęcano mieszkańców do przesiadki z busów, samochodów do tego środka transportu. Po drugie dochodzą do nas liczne głosy, że godziny w rozkładzie jazdy rozmijały się z godzinami szczytu, bądź jazdy do i z pracy (różne zmiany). Brak możliwości powrotu z Krakowa o późnych godzinach wieczornych decydował, że osoby pracujące na II zmianę, wybierały po prostu inne środki transportu. Powodem brak dogłębnej analizy przed rozpisaniem rozkładu?

Szkoda, bo jazda pociągiem to według nas było chyba najlepsze rozwiązanie dojazdu osób mieszkających wzdłuż DK nr 44 do Skawiny i Krakowa. Pisaliśmy o tym w artykule z sierpnia 2016 r.:

Trasa Jaśkowice – Skawina – Kraków Płaszów pociągiem… (ZDJĘCIA / VIDEO)

Być może po zakończeniu budowanej na tej trasie łącznicy kolejowej na odcinku Kraków- Krzemionki-Kraków-Zabłocie, pojawi się Szybka Kolej Aglomeracyjna do Skawiny (Podbory Skawińskie/Borek Szlachecki).

Zobacz mapę Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Aglomeracji Krakowskiej w docelowym przebiegu:

ska_krakow_mapa

Źródło: MacQtoshPraca własna, based on Studium Wykonalności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) w Aglomeracji Krakowskiej, 2014 and OpenStreetMaps data

6 response to "Zawieszą połączenie kolejowe Kraków – Oświęcim przez Skawinę i Spytkowice."

  1. Przez: Jaśkowianin Zamieszczono: 21 października 2016

    Dlaczego nie będzie pociągów do Oświęcimia ze Skawiny . Pasażerowie potrzebują tych pociągów do Oświęcimia. O to nasz rozkład na 2016/2017 do Oświęcimia że Skawiny: 4:45, 6:50, 8:55 Energylandia, 14:10,15:25,16:50, 19:55, 20:35
    Do Krakowa z Oświęcimia na Stacji Skawina : 5:29, 7:09, 7:45, 15:20, 17:40, 20:50. prosimy o dobrą zmianę rozkładu na naszej trasie.

  2. Przez: Marek Zamieszczono: 8 października 2016

    postuluję o dodatkowy przystanek na linii aglomeracyjnej Skawina-Kraków; tj. Jagielnia – np. w ok. ul. Asnyka lub Łanowej – tutaj jest mnóstwo domków jednorodzinnych, których mieszkańcy samochodami dojeżdżają codziennie do Krk., zaś odległość do obecnie istniejących i planowanych w ramach linii aglomeracyjnej przystanków: Skawina Gł. lub Sidzina jest dosyć spora!!!

    • Przez: czytelnik Zamieszczono: 8 października 2016

      Postulat słuszny- osiedla będą się rozrastać. Tylko niewielka odległość dla pociągu i postój który może trwać 5 minut będzie powodował wydłużenie podróży do dworca głównego. co zyska się na budowie łącznicy można stracić na mnożeniu przystanków.
      Jeśli wybudowana zostanie ul. Kolejowa i tunel pod torami, to znacznie skróci się droga pieszych do stacji kolejowej. Planowany jest także dojazd do Centrum Komunikacyjnego rowerem, może to zająć 5 minut z Jagielni i TBS-ów.

    • Przez: N Rzepisko Zamieszczono: 12 października 2016

      Witam
      Planowany jest tam przystanek dla SKA.
      Pozdrawiam serdecznie
      Norbert Rzepisko

      • Przez: Marek Zamieszczono: 13 października 2016

        Panie Burmistrzu, uprzejmie dziękuję (dziękujemy) za informację. Wiedząc, że taki przystanek ma powstać i w przyszłości ma być lepiej, będę spokojniej znosił korki komunikacyjnego szczytu na trasie Kraków-Skawina. Pozdrawiam Marek 🙂 mieszkaniec Skawiny

      • Przez: Marek Zamieszczono: 13 października 2017

        Witam…. czy jest już znana dokłada lokalizacja przystanku SKA Skawina-Jagielnia przy ul. Pachla. Próbuję znaleźć w Internecie, ale bez powodzenia. PLK umowę z konsorcjum zawarło już w czerwcu i pewnie projektują. Mnie nurtuje pytanie: Czy do przystanku będzie dojście od strony ul. Jagielnia? Boję się żeby się nie skończyło paradoksem, że mieszkańcy tej dzielnicy do SKA będą zasuwać wiaduktem drogowym w ciągu DK44. Pozdrawiam z zakorkowanej DK44.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *