Interwencja InfoSkawiny po liście Czytelnika w sprawie zlikwidowanych rogatek kolejowych w Radziszowie

Szanowni Państwo, nie zajmujemy się już usterkami, które w liczbie kilkudziesięciu Państwo nam zdążyli zgłosić, a my zajmowaliśmy się ich „realizacją” poprzez kierowanie tych spraw do odpowiednich organów. Jednakże po otrzymaniu listu Czytelnika, w którym ewidentnie kosztem bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych próbuje się zaoszczędzić, postanowiliśmy zareagować. Oto list Czytelnika, który otrzymaliśmy oraz przesłaliśmy zarówno do PKP PLK jak i do Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie z prośbą o odpowiedź: czy szlabany usunięto na stałe i jakie jest uzasadnienie takiej decyzji. O reakcji możecie przeczytać poniżej. Sprawa nadal w toku.

I. List Czytelnika, który trafił do redakcji 17 grudnia 2019 r.:

Witam,
 
Podrzucam info o potencjalnym temacie – 
Przy ulicy Przemysłowej w Radziszowie (droga w kierunku Jurczyc) po remoncie przejazdu zlikwidowano rogatki – nie ma zamykanej rampy.
Przez kilka ostatnich miesięcy trwał tam remont torowiska i nie jeździły tamtędy pociągi.
W niedzielę 15 grudnia na trasę wróciły pociągi (na linii Skawina – Zakopane.)
 
Czekamy na pierwszy wypadek. Z bezpieczeństwem cofnęliśmy się do poprzedniego wieku. 
Decyzja jakoby podjęta przez PKP w porozumieniu z Gminą Skawina.

II. 22 grudnia 2019 r. zapytaliśmy o tę sprawę Rzecznika PKP PLK oraz Rzecznika Prasowego Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie:

Dzień dobry
 
Uprzejmie prosimy o komentarz w sprawie listu czytelnika, cyt.:
 
„Przy ulicy Przemysłowej w Radziszowie (droga w kierunku Jurczyc) po remoncie przejazdu zlikwidowano rogatki – nie ma zamykanej rampy.
Przez kilka ostatnich miesięcy trwał tam remont torowiska i nie jeździły tamtędy pociągi.
W niedzielę 15 grudnia na trasę wróciły pociągi (na linii Skawina – Zakopane.)
 
Czekamy na pierwszy wypadek. Z bezpieczeństwem cofnęliśmy się do poprzedniego wieku. 
Decyzja jakoby podjęta przez PKP w porozumieniu z Gminą Skawina
 
—–
Czy likwidacja rogatek jest stała?
Z jakiego powodu podjęto taką decyzję, co jest jej uzasadnieniem?
 
Z poważaniem
Redakcja infoskawina.pl

III. W odpowiedzi (23 grudnia 2019 r.) rzecznik PKP nam przesłał maila:

Dzień dobry,

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują obecnie inwestycję pt. „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. W ramach tego projektu modernizowane i przebudowywane są również przejazdy kolejowo-drogowe.

Przejazd na ul. Przemysłowej w Radziszowie został kompleksowo zmodernizowany. Zakres robót na przejeździe obejmował m.in. wymianę nawierzchni drogowej (płyt przejazdowych), wymianę nawierzchni drogowej na dojazdach do przejazdu, zabudowę urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego. Ruch drogowy jest na nim kierowany przy pomocy samoczynnego systemu przejazdowego, wyposażonego oznakowanie i w sygnalizatory drogowe. Przejazd jest odpowiednio zabezpieczony. Kierowcy zbliżając się do niego, tak jak do każdego innego przejazdu kolejowo-drogowego powinni zachować szczególną ostrożność i zastosować się do znaków i sygnałów drogowych.

PLK ustala kategorię przejazdu kolejowo-drogowego oraz określa sposób jego zabezpieczenia w oparciu o zapisy § 13. 1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie [Dz.U. 2015 poz. 1744 z późn. zm.].

Pozdrawiam,

Piotr Hamarnik

Zespół prasowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

IV. Z kolei 2 stycznia 2019 r. rzecznik prasowy urzędu odpisał tak:

Szanowna Redakcjo,

Powodem likwidacji rogatek jest zmiana kategorii tego przejazdu kolejowego z B na C. Mamy świadomość, że przejazd w tym miejscu stał się niebezpieczny, dlatego zwróciliśmy się do PKP PLK z wnioskiem o przywrócenie kategorii B, powołując się przy tym na rozporządzenie ministra infrastruktury i rozwoju z dnia 20.10.2015 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1744 ze zm.) „przejazdy kolejowo-drogowe kategorii niższej niż B, niespełniające wymagań, o których mowa w ust. 1, mogą zostać zaliczone do kategorii B, jeżeli jest to uzasadnione warunkami miejscowymi lub koniecznością poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego lub drogowego”. W naszej opinii obecna sytuacja na przejeździe kolejowym wypełnia przesłanki tego zapisu.

Pozdrawiam!

Marcin Kozielski

Rzecznik prasowy

Urząd Miasta i Gminy w Skawinie

=====

Komentarz redakcyjny:

Zatem czekamy na odpowiedź PKP, która zostanie zapewne niebawem udzielona rzecznikowi prasowemu Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie. Będziemy sprawę monitorować.

Dziękujemy Czytelnikowi za reakcję oraz zachęcamy samych Państwa do pisania wniosków do Urzędu w takich sprawach.

To najlepsza i najszybsza droga, bo bez pośredników, a informację będziecie mieć Państwo natychmiast.

W razie problemów z uzyskaniem odpowiedzi, prosimy o kontakt z nami.

Pomożemy.

Zobacz także:

ZOBACZ świetny film edukacyjny na temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych!

1 response to "Interwencja InfoSkawiny po liście Czytelnika w sprawie zlikwidowanych rogatek kolejowych w Radziszowie"

  1. Przez: Kuba Zamieszczono: 10 stycznia 2020

    Po pierwsze przekwalifikowano przejazd kat A na C do do wiadomości Pana rzecznika po 2 jak jest czerwone światło to trzeba stać a nie na siłę pod rogatki się wpychać, ciekawe jak by było jak na skrzyżowaniu w centrum miasta na czerwonym świetle też jeździcie a po 3 na kat C jest czas ostrzegania około 40s (tyle światła się świecą od najechania pociągu na czujnik do przejazdu). A z tych najmądrzejszych to wiecie co się robi jak zostaniecie zamknięci między rogatkami bo tak wam się spieszy,,,,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *