Jakie udogodnienia mają w Krakowie i Skawinie użytkownicy samochodów elektrycznych?

W związku z szybkim rozwojem elektromobilności, zapytaliśmy Urząd Miasta Krakowa oraz Urząd Miasta i Gminy w Skawinie o kwestie dotyczące wsparcia i ułatwień dla użytkowników nieemisyjnych samochodów elektrycznych. Miasto Kraków zapytaliśmy m.in. o Strefy Czystego Transportu i prawo wjazdu, możliwość jazdy buspasem, darmowe miejsca parkingowe, darmowe ładowania oraz ilość zarejestrowanych samochodów elektrycznych w Krakowie na przestrzeni ostatnich 5 lat, z podziałem na konkretny rok i liczbę. Z kolei Gminę Skawina poprosiliśmy o udzielenie odpowiedzi w zakresie tego, czy w mieście Skawina planowane jest(są) albo już istnieje(ą) ogólnodostępny(e) punkt (punkty) ładowania samochodów elektrycznych, a jeśli tak, to gdzie; jeśli nie, to dlaczego. Dodatkowo poprosiliśmy o informacje o planowanych nowych punktach (lub istniejących) ładowania samochodów elektrycznych (montowanych przez podmioty prywatne). O udzielenie odpowiedzi zarówno UMK jak i UMiG w Skawinie musieliśmy prosić kilkukrotnie, ale w końcu się udało. Prezentujemy je w tym miejscu dla Państwa.

Najpierw Kraków:

I. Zapytanie z 23 lutego 2020 r. skierowane do Urzędu Miasta Krakowa:

Szanowni Państwo
 
W związku z dynamicznym rozwojem elektromobilności, uprzejmie prosimy o wskazanie Czytelnikom rozwiązań, jakie “obowiązują” w Mieście Krakowie, a dotyczą i wspierają użytkowników samochodów elektrycznych?
 
Zwłaszcza pytamy o:
 
1) Strefy Czystego Transportu i prawo wjazdu? jeśli tak, to gdzie?
2) możliwość jazdy buspasem?
3) darmowe miejsca parkingowe? jeśli tak, to gdzie?
4) darmowe ładowania? jeśli tak, to gdzie?
5) ilość zarejestrowanych samochodów elektrycznych w Krakowie (mieszkańcy Krakowa), na przestrzeni ostatnich 5 lat, z podziałem na konkretny rok i liczbę.
6) inne
 
Dodatkowo prosimy o wskazanie innych udogodnień, z których mogą korzystać użytkownicy samochodów elektrycznych oraz będą mogli korzystać w przyszłości (co konkretnie i kiedy?)
 
Z poważaniem
Redakcja portalu infoskawina.pl
 

II. Odpowiedź Urzędu Miasta Krakowa z 11 marca 2020 r.

Dzień dobry,

Poniżej odpowiedzi.

  1. Strefa Czystego Transportu w Krakowie nie funkcjonuje. Są Strefy Ograniczonego Ruchu. Np. na Kazimierzu zmiany, które weszły w życie 9 lutego 2020 r. polegały na podzieleniu strefy ograniczonego ruchu na Kazimierzu na 2 podstrefy. Zdecydowano się na to rozwiązanie z uwagi na wnioski podmiotów funkcjonujących w obszarze strefy ograniczonego ruchu. W I strefie zostały zmienione godziny wjazdu zaopatrzenia i służb technicznych na 6-11 i 16-20 (poprzednio 6-12 i 17-20). Przesunięcie godzin wjazdu dla pojazdów zaopatrzenia wynika z częściowego uwzględnienia postulatów związanych z funkcjonowaniem targowiska Plac Nowy oraz uwagami pozostałych podmiotów prowadzących w strefie ograniczonego ruchu. II strefa  funkcjonuje dla wszystkich uczestników ruchu drogowego w godzinach 6-11 a zaopatrzenie będzie dodatkowo w godzinach 16-20. Rozwiązanie było możliwe do wprowadzenia z uwagi na istotnie mniejszy udział pieszych w szczycie porannym niż w popołudniowym w rejonie ulicy Mostowej. Do obu stref zostaną dopuszczone samochody elektryczne, rowery taxi.
  2. W Krakowie funkcjonuje obecnie ok. 19,5 km samych pasów autobusowych. Ok. 31 km licząc z wydzielonymi torowiskami, na których dopuszczono ruch autobusów. Po buspasach mogą poruszać się autobusy kursujące na regularnych liniach, Policja, Straż miejska, TAXI, motocykle oraz Zespoły Ratownictwa Medycznego oraz samochody elektryczne (te ostatnie z Ustawy mogą się poruszać do 2025 roku o ile nie zostanie wprowadzony wymóg przez zarządcę drogi minimalnej ilości osób w pojeździe).
  3. W Krakowie sukcesywnie rozbudowywany jest system parkingów typu P+R. Użytkownicy, którzy posiadają aktywne karty z zapisanym ważnym biletem komunikacji miejskiej obejmuje karty: KKM – Krakowska Karta Miejska, KK – Karta Krakowska, MKA – Małopolska Karta Aglomeracyjna, ELS – Elektroniczna Legitymacja Studencka, ELD – Elektroniczna Legitymacja Doktorancka, Elektroniczna karta w ramach programów: “Krakowska Karta Rodzinna 3+” “Kraków dla Rodziny N” wjadą na te parkingi za darmo. Lista parkingów typu P+R tutaj: http://mi.krakow.pl/parkingi/park-and-ride-czerwone-maki
  4. Aktualnie w posiadaniu Gminy Miejskiej Kraków znajduje się 8 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (4 stacje), zlokalizowanych na terenie parkingów P+R na osiedlach Kurdwanów (2 stacje), Nowy Bieżanów (1 stacja) oraz Mały Płaszów (1 stacja). Dla posiadaczy biletów okresowych na komunikację miejską w Krakowie wjazd na taki parking jest darmowy. Dla pozostałych osób opłata za wjazd wynosi 10 zł (na podstawie biletu parkingowego, do końca dnia można podróżować bez dodatkowych opłat komunikacją miejską). Samo ładowanie pojazdu elektrycznego na stacjach zlokalizowanych na parkingach P&R jest bezpłatne. Łącznie na terenie Miasta funkcjonuje obecnie około 70 punktów ładowania samochodów elektrycznych. Do końca 2020 r. planowane jest uruchomienie dodatkowo ok. 200 punktów ładowania. Inwestycje te realizują podmioty prywatne (między innymi w ramach podpisanych z Gminą Miejską Kraków porozumień).
  5. Na to pytanie doślemy odpowiedzi.

z poważaniem

Kamil Popiela

WYDZIAŁ KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ

Biuro Prasowe

{…}

Dodatkowa odpowiedź z 11 marca 2020 r.

Dzień dobry, w uzupełnieniu do poprzedniej wiadomości:

Odpowiadając na pytanie nr 5 przesyłam  dane dotyczące ilość zarejestrowanych samochodów elektrycznych w Krakowie, na przestrzeni ostatnich 5 lat, z podziałem na konkretny rok i liczbę:

Rok

(wg. stanu na dzień 31.12)

Ilość zarejestrowanych samochodów elektrycznych

(bez motocykli i motorowerów)

2015 30
2016 50
2017 120
2018 254
2019 491

Dane do odpowiedzi zostały uzyskane z modułu sprawozdawczo –kontrolnego systemu POJAZD.

z poważaniem

Joanna Dubiel

WYDZIAŁ KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ

Biuro Prasowe

{…}

Teraz Skawina:

I. Zapytanie skierowane do Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie 6 marca 2020 r.

Szanowni Państwo

W związku z tworzonym artykułem prasowym, prosimy o informację drogą elektroniczną (w odpowiedzi na to zapytanie) w zakresie tego, czy w mieście Skawina planowane jest(są) albo już istnieje(ą) ogólnodostępny(e) punkt (punkty) ładowania samochodów elektrycznych ?

https://wysokienapiecie.pl/26166-rzad-chce-przyjac-nowelizacje-ustawy-o-elektromobilnosci-na-przelomie-ii-kw ?

Jeśli tak, to gdzie?

Jeśli nie, to dlaczego? 

Zdajemy sobie sprawę, że nie ma ustawowego obowiązku, ale i tak prosimy o odpowiedź, czy Gmina Skawina idzie z duchem czasu i postępu.

Jeśli Gmina Skawina ma informacje o planowanych nowych punktach (lub istniejących) ładowania samochodów elektrycznych (montowanych przez podmioty prywatne), prosimy również o taką informację.

Z poważaniem

Redakcja

II. Odpowiedź UMiG w Skawinie z 20 kwietnia 2020 r.

Szanowna Redakcjo,

Urząd Miasta i Gminy w Skawinie idzie z duchem czasu i w naszych działaniach na rzecz zrównoważonego transportu oraz ekologii nie zapominamy o stworzeniu infrastruktury dla kierowców pojazdów elektrycznych. Zdajemy sobie sprawę z korzyści płynących z zachęcania mieszkańców do wybrania tego nowoczesnego i nieemitującego zanieczyszczeń środka transportu, dlatego podjęliśmy działania mające stworzyć dogodne warunki dla kierowców samochodów elektrycznych.

Na terenie parkingu typu Park&Ride przy dworcu na ten moment przygotowaliśmy infrastrukturę do zainstalowania stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Okolica dworca będzie przyjazna nie tylko pieszym, rowerzystom i kierowcom „klasycznych” samochodów. Swoje miejsce znajdą tutaj też pojazdy elektryczne. Zostaną zainstalowane w sumie 4 stacje ładowania dla 8 samochodów.

Oprócz tego w 2019 roku prowadzone były rozmowy z zewnętrzną firmą zajmującą się eksploatacją stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz ich wynajmem. Urząd Miasta i Gminy w Skawinie przedstawił kilka propozycji lokalizacji, w których możliwe byłyby takie instalacje. Do dzisiaj (20.04.2020) firma nie przedstawiła projektów, które mogłyby stanowić podstawę do podjęcia dalszych kroków.

Pozdrawiam!

Marcin Kozielski

Rzecznik prasowy

Urząd Miasta i Gminy w Skawinie

{…}

1 response to "Jakie udogodnienia mają w Krakowie i Skawinie użytkownicy samochodów elektrycznych?"

  1. Przez: Robot z valeo Zamieszczono: 26 kwietnia 2020

    Już myślałem ze jesteśmy tak zacofani jako mała gmina ze w życiu nie pomyśli się o takich udogodnieniach a tu proszę jednak
    Ehh żeby w końcu nas było tylko stać na te auta elektryczne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *