Pytania dotyczące stanu realizacji prac PKP – PLK S.A. na odcinku Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie

[AKTUALIZACJA, 30.01.2019 r.] W roku 2017 Polskie Koleje Państwowe – PLK S.A. ogłosiły przetarg na Opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych na odcinku Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie w ramach zadania pn.: „Prace na linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim”. W związku z pytaniami mieszkańców, którzy są zaniepokojeni brakiem (lub niewystarczającymi) działaniami dotyczącymi tej inwestycji, poprosiliśmy PKP – PLK S.A. oraz Urząd Miasta i Gminy w Skawinie o wyjaśnienie Czytelnikom, co się dzieje na budowie, dlaczego tyle, a nie więcej oraz kto za to ponosi winę i w jaki sposób będzie odpowiadał (także finansowo)?

Mamy już 2019 rok, inwestycja powinna zakończyć się w 2020 r., ale brak jest widocznych działań…
 
Fragment rysunku technicznego z ogłoszenia o zamówieniu:
 
 
Zobaczcie również materiał VIDEO:
 
“Kraków po kolei”
___

Jeśli opóźnienia w inwestycji są realne, to może się tak zdarzyć, że wyłoniony w przetargu wykonawca wycofa się z tych robót i koniecznym będzie ogłoszenie nowego przetargu na ten odcinek.  Skutkować to będzie brakiem możliwości realizowania przewozów pasażerskich ze Skawiny do Krakowa – Płaszowa i Krakowa Głównego po zakończeniu prowadzonych tam obecnie prac.

Można sobie zadać pytanie – kiedy zostanie przywrócony normalny ruch pasażerski pociągami, zapewniający mieszkańcom i gościom dojazd do pracy i szkoły?

Czekamy na odpowiedź. Gdy ją otrzymamy, opublikujemy w tym artykule jako AKTUALIZACJA.

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały przedmiotową umowę 26 czerwca 2017 r. Jej wartość opiewa na kwotę ponad 175 mln zł netto i dotyczy zaprojektowania i wykonania robót budowlanych na odcinku Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie.

Podróżni w Krakowie Bonarce, Krakowie Sidzinie, Skawinie, Podborach Skawińskich uzyskają wyższy komfort podróży. Przebudowane zostaną perony. Będą lepiej oznakowanie, oświetlone i dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wygodniejsze i bezpieczne dojścia umożliwią dwa nowe przejścia podziemne w Skawinie. Będzie kładka pieszo-rowerowa na stacji Kraków Bonarka. W ramach inwestycji PLK wymienią tory, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i przebudują sieć trakcyjną.

– Inwestycja PLK na trasie Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie sprawi, że pociąg będzie bardziej konkurencyjny względem samochodu. To ważne dla tych, którzy codziennie dojeżdżają do pracy i szkoły do Krakowa. Poprawa parametrów linii z Krakowa w kierunku Oświęcimia, tworzy także lepsze warunki dla przewozów towarowych – mówi Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Mieszkańcy Krakowa i Skawiny zyskają łatwiejszy dostęp do pociągów dzięki budowie dwóch nowych przystanków Kraków Opatkowice, w sąsiedztwie ul. Macieja Dębskiego oraz Skawina Jagielnia, w rejonie osiedla TBS przy ul. Pachla. Dogodniejszą lokalizację zyska przystanek Skawina Zachodnia, który zostanie przesunięty o ok. 500 metrów w stronę Skawiny.

(za www.rynek-kolejowy.pl)

Opracowanie dokumentacji projektowej i realizacja robót budowlanych zaplanowana jest w latach 2017 – 2020. Inwestycja na odcinku Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie realizowana jest ze środków budżetowych w ramach dużego projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim”.

Inwestycja w liczbach:

• 2 nowe przystanki kolejowe – Kraków Opatkowice, Skawina Jagielnia
• 3 przebudowane stacje Kraków Bonarka, Skawina, Podbory Skawińskie
• 2 przebudowane przystanki Kraków Sidzina, Skawina Zachodnia
• 37 przebudowanych obiektów inżynieryjnych, (m.in. 1 wiadukt 7 mostów)
• 2 nowe przejścia podziemne na stacji Skawina
• 10 zmodernizowanych przejazdów kolejowo – drogowych
• 20 km przebudowanej linii kolejowej

Źródło: https://zamowienia.plk-sa.pl/servlet/HomeServlet?MP_module=main&MP_action=bestOfferDetails&demandIdentity=193415&noticeIdentity=8666&expired=0&fbclid=IwAR1_2GZG-rLJ0eJL2bN4uO2xU-sj_wfuoKXVAp8hLEk4Q-MIUfIK9Y4BXNw

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/przystanek-krakow-bonarka-powrocil-do-czerwca-85751.html

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/175-mln-zl-na-modernizacje-linii-krakow-plaszow–podbory-skawinskie-82328.html

AKTUALIZACJA (28 stycznia 2019 r.):

Po paru godzinach (!) od zapytania, rzecznik prasowy PKP PLK S.A. przesłała nam odpowiedź:

Dzień dobry!

                Szanowni Państwo, inwestycja „Prace na linii kolejowej Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim” na odcinku Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie, to kolejna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na linii Kraków Płaszów – Oświęcim, która umożliwi podniesienie prędkości oraz skrócenie czasu jazdy na tej trasie. Zapewni dogodną komunikację między Małopolską a Śląskiem oraz w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Przedsięwzięcie realizowane jest w systemie „projektuj i buduj”.

Jego zakończenie planowane jest w 2021 r., ale poszczególne elementy zadania inwestycyjnego, w tym zmodernizowane perony i nowe przystanki, będą przekazywane do eksploatacji wcześniej. Ze względu na prognozowane zwiększenie ruchu kolejowego, rozszerzono zakres inwestycji. Dotyczy on min. większej przebudowy stacji  Kraków Bonarka, Skawina, Podbory Skawińskie ( w tym także budowy drugiego peronu w stacji Kraków Bonarka oraz budowy dwupoziomowych przejść pod torami ). Wartość inwestycji, to blisko 252 mln zł netto ( zwiększono ją o ponad 75 mln zł ). Aktualnie pozyskiwana jest jeszcze część decyzji administracyjnych na realizację całego zakresu inwestycji.

Obecnie trwają prace na szlaku Kraków Bonarka – Skawina w zakresie różnych branż, w tym sterowania ruchem kolejowym, teletechniki, elektroenergetyki. Przygotowywane są fundamenty do montażu słupów trakcyjnych. Prowadzone są także prace torowe na odcinku od stacji Kraków Bonarka do przystanku Kraków Podgórze.

Na stacjach Kraków Bonarka oraz Skawina, trwa rozbiórka torów oraz budowa odwodnienia.

Pozdrawiam,

Dorota Szalacha

Zespół Prasowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

AKTUALIZACJA (30 stycznia 2019 r.):

Wczoraj dopytaliśmy rzecznik prasową o dodatkowe informacje, m.in. o to, cz wobec tego, że nie ma jeszcze wszystkich decyzji administracyjnych, a ewentualne spory o nie skończyć się mogą nawet w NSA, to czy inwestycja na pewno skończy się w 2021?
Dopytaliśmy, czy rzecznik może to zagwarantować?

W odpowiedzi otrzymaliśmy takie informacje:

Witam!

Zgodnie z podpisaną umową z wykonawcą, inwestycja ma się zakończyć w 2021 r. Na jej realizację, wpływ ma wiele czynników, często niezależnych od inwestora – PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Należy także podkreślić, że prace wykonywane są w sposób, zapewniający ciągłość ruchu kolejowego. Ponadto, prowadząc przedsięwzięcie inwestycyjne na linii nr 94 Kraków Płaszów – Oświęcim, PLK uwzględniają również działania innych podmiotów w rejonie modernizowanej trasy kolejowej. Przykładem jest realizowana przez Spółkę miejską budowa Trasy Łagiewnickiej, która łączy się z naszą inwestycją. 

Z poważaniem,

Dorota Szalacha

Zespół Prasowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

_____

6 response to "Pytania dotyczące stanu realizacji prac PKP – PLK S.A. na odcinku Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie"

  1. Przez: tak_mysle Zamieszczono: 5 listopada 2019

    Dokładnie tam spod kościoła w Klinach powinna być ja wiem droga jakaś taka temo 30 przynajmniej zakończona P+R, chodnik, ściażka rowerowa, żeby można było autem czy hulajnogą czy rowerem dojechać do Opatkowic i wsiaść w SKM i dojechać do centrum.

  2. Przez: Kraków opatkowice przystanek Zamieszczono: 7 lipca 2019

    A jaj będzie z dojazdem do przystanku kolejowego Kraków opatkowice od strony klin?

  3. Przez: koleś Zamieszczono: 2 lutego 2019

    Dla mnie rozsadnie i rzetelnie wytłumaczone. nie mam pytan wiecej

  4. Przez: chudy Zamieszczono: 31 stycznia 2019

    Witam , też niestety codzien pokonuje tą droge do pracy w szamotce i mam to samo zdanie co przedmówca , jednak wydaje mi sie ze dopuki nie skoncza remontu dworca to tak bedzie żeby było lepiej muśi przez chwile być gorzej:(

  5. Przez: podróżny Zamieszczono: 31 stycznia 2019

    Dobrze byłoby, gdyby ktoś się też zajął terenem wokół dworca PKP w Skawinie. W deszczowe dni nie można dojść suchą nogą w stronę wiaduktu. Błoto po prawej i lewej stronie dworca. Powyłamywane schody na kładce. Jeden wielki ……

  6. Przez: dróżnik Zamieszczono: 28 stycznia 2019

    Aktualnie pozyskiwana jest jeszcze część decyzji administracyjnych na realizację całego zakresu inwestycji.
    Minęły dwa lata i dalej brakuje części decyzji administracyjnych. Czy przypadkiem to nie jest powodem całkowitego bezruchu w kwestiach budowlanych na terenie Skawiny-perony, tunele, kładka, nowe przystanki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *