Wniosek mieszkańców gminy Skawina o budowę buspasa na ul. Krakowskiej w Skawinie i ul. Skotnickiej w Krakowie

Dwoje mieszkańców gminy Skawina chce podjęcia działań zmierzających do poprawy jakości komunikacyjnej między Skawiną a Krakowem, zwiększenia bezpieczeństwa, oraz oszczędności paliwa i ograniczenia emisji spalin i CO2, przez budowę dodatkowych BUSPASÓW dla komunikacji publicznej (oraz służb ratunkowych) pomiędzy miastem Skawina a Krakowem, w ciągu byłej DK nr 44, ul. Krakowska/Skotnicka. Mieszkańcy swój wniosek oparli na art. 241 Kodeksu Postępowania Administracyjnego i skierowali go m.in. do Ministra Infrastruktury, GDDKiA, Urzędu Miasta Krakowa, MPK S.A. w Krakowie czy radnych w gminie Skawina czy mieście Krakowie. Poniżej prezentujemy jego treść.

Treść wniosku z 21 listopada 2019 r.

DO:

Ministerstwo Infrastruktury – kancelaria@mi.gov.pl

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie – sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Urząd Miasta Krakowa – umk@um.krakow.pl

Zarząd Dróg Miasta Krakowa – sekretariat@zdmk.krakow.pl

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie – zarzad@mpk.krakow.pl

Urząd Miasta i Gminy w Skawinie – urzad@gminaskawina.pl

Przewodniczący Rady Miasta Krakowa – dominik.jaskowiec@rmk.krakow.pl

Radni Rady Miejskiej w Skawinie – rada@gminaskawina.pl

 

WNIOSEK z art. 241 Kodeksu Postępowania Administracyjnego

 

Szanowni Państwo

opierając się na treści art. 241 KPA, proponujemy i wnioskujemy o podjęcie działań zmierzających do poprawy jakości komunikacyjnej między Skawiną a Krakowem, zwiększenia bezpieczeństwa, oraz oszczędności paliwa i ograniczenia emisji spalin i CO2, przez budowę dodatkowych BUSPASÓW dla komunikacji publicznej (oraz służb ratunkowych) pomiędzy miastem Skawina a Krakowem, w ciągu byłej DK nr 44, ul. Krakowska/Skotnicka.

UZASADNIENIE

Jeżeli pragniemy lepszej jakości życia, szybszego i sprawniejszego poruszania się pomiędzy Skawiną a drugim co do wielkości miastem w Polsce – Krakowem, musimy zacząć myśleć i realizować konkretne działania prowadzące do rozbudowy transportu zbiorowego, ścieżek rowerowych czy zwiększania przestrzeni dla pieszych.

Atrakcyjna komunikacja miejska (aglomeracyjna), która zachęci mieszkańców do podróży, winna być punktualna, szybka, bezpieczna i czysta.

Bardzo istotnym elementem usprawniającym kursowanie komunikacji miejskiej są z pewnością buspasy. W Krakowie konsekwentnie wydzielane są one od lat z myślą o tym, by dawna stolica kraju była coraz mocniej zrównoważone mobilnie. Zauważamy, że w Krakowie jak i w Skawinie mieszkańcy zmieniają swoje nawyki transportowe i choć ciągle dominuje jeszcze transport samochodowy, to te proporcje powoli się zmieniają i trzeba temu pomóc.

Buspasy wydają się być więc znakomitą zachętą dla mieszkańców do przesiadki do MPK. Autobusy jadą szybciej, więc transport zbiorowy staje się jeszcze bardziej konkurencyjny. Dzięki czemu – pokładamy w tym nadzieję – kolejni mieszkańcy aglomeracji krakowskiej zrezygnują z samochodów.

Z badań przeprowadzonych w Warszawie (ale i nie tylko) okazało się, że autobusy na buspasie mogą przewieźć więcej osób niż samochody osobowe na czterech pasach ruchu.

Poza tym buspasy, jak już wskazaliśmy, skrócą czas przejazdu autobusów, poprawią ich punktualność, wystąpi również oszczędność paliwa i ograniczenie emisji spalin i CO2, a ponadto oszczędność taboru -> możliwość wzmocnienia obleganych linii i zwiększenia częstotliwości kursowania, jak również – co nie jest bez znaczenia wobec wczorajszego śmiertelnego wypadku potrącenia pieszego na ul. Krakowskiej, umożliwi łatwiejszy i szybszy przejazd służbom ratunkowym.

Optujemy za budową buspasa od ul. Przemysłowej/Zielonej aż do węzła A4 Skawina.

Technicznie jest to możliwe, gdyż szerokość na tej drodze jest wystarczająca:

https://www.google.com/maps/@49.9874113,19.8427884,3a,75y,39.8h,74.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1sELt3tf4BG4nEDPosgqBlJg!2e0!7i13312!8i6656

bowiem na węższych drogach wytaczano z powodzeniem buspasy (vide ul. Konopnickiej w Krakowie).

Co do prawnych możliwości – również jest to możliwe.

Tym samym wnosimy o podjęcie działań zmierzających do budowy na tej drodze buspasów (w obu kierunkach).

Żywimy nadzieję, że sztab specjalistów z Ministerstwa Infrastruktury, krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Urzędu Miasta Krakowa, Zarządu Dróg Miasta Krakowa, Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie jak i Radni Miasta Krakowa oraz Radni Rady Miejskiej w Skawinie będą mogli wypracować najlepsze i najbardziej funkcjonalne z punktu widzenia komunikacji zbiorowej i służb ratowniczych rozwiązania w tym obszarze, przyjęte również w krajach Europy Zachodniej, Unii Europejskiej, do której należymy od ponad 15 lat.

Wobec powyższego, wniosek uznajemy za konieczny i zasadny do gruntownego przeanalizowania z wynikiem pozytywnym oraz zrealizowania.

O rozpatrzeniu naszego wniosku prosimy bez zbędnej zwłoki powiadomić nas na adres mailowy: {…}

Biorąc pod uwagę ekonomikę postępowania, prosimy nie wysyłać nam papierowych wersji odpowiedzi na wniosek.

{…}

{…}

Mieszkańcy Miasta i Gminy Skawina

fot. Google StreetView

Przedmiotowy wniosek został przekierowany z Ministerstwa Infrastruktury do Prezydenta Miasta Krakowa 27 listopada 2019 r.:

O dalszych losach wniosku będziemy w miarę możliwości i uzyskanych danych Państwa informować jako aktualizacja do tego artykułu.

6 response to "Wniosek mieszkańców gminy Skawina o budowę buspasa na ul. Krakowskiej w Skawinie i ul. Skotnickiej w Krakowie"

  1. Przez: ole Zamieszczono: 8 grudnia 2019

    O ile od Skawiny do przyszłego ronda na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Krakowską pewnie jest miejsce na buspas to od ronda do austostrady gdzie mają być 2×2 pasy dla samochodów takiego miejsca nie ma. Musiałyby tam powstać 2×3 pasy ruchu, chyba że ruch samochodowy byłby zrealizowany wg przedstawionej na tym portalu dawno temu propozycji: https://www.infoskawina.pl/co-bedzie-z-wezlem-skawina-dawniej-sidzina-za-10-lat-list-i-propozycje-czytelnika-portalu/ , wtedy Skotnicka zostałaby uwolniona dla komunikacji zbiorowej

  2. Przez: czytelnik Zamieszczono: 8 grudnia 2019

    ZBYS bardzo trafne spostrzeżenia. Niestety decydenci nie doświadczają osobiście problemów komunikacji zbiorowej. Niedasie dołożyć pieniędzy do komunikacji autobusowej by ją wzmocnić dodatkowymi kursami, lepiej budować parkingi i kolejne drogi, które jak wezbrane potoki wpływają do zlewni jaką jest ul. Krakowska. Budowanie miast dla samochodów zawsze kończy się paraliżem i korkami. Kolejne tysiące samochodów na ulicy Krakowskiej po wybudowaniu osiedli mieszkaniowych z drogami dołączonymi do niej, można jeszcze kilka marketów przy niej postawić.

  3. Przez: zbys Zamieszczono: 7 grudnia 2019

    no to może wrzucę :
    zacząłem od 2013
    do urzad@um.skawina.net, rzecznik@mpk.krakow.pl
    Szanowni Państwo

    W imieniu mieszkańców Skawiny i swoim zwracam się z uprzejmą prośbą, o zwiększenie liczby autobusów, lub wysłanie na trasę przegubowych. Główne obciążenie ma miejsce w godzinach rannych od godziny 6 do
    godziny, 8 kiedy to do pracy i do szkoły jedzie najwięcej pasażerów. Autobusy są przeładowane i nie mieszczą wszystkich pasażerów, pozostawiają tych, którzy nie wsiadali na przystanku.
    Autobusy linii 213, 253, 263, 283 jeżdżą rzadko i są przeładowane.
    Pasażerowie w przeładowanych pojazdach nie mają możliwości trzymać się
    poręczy i uchwytów, zaś pojazdy przeładowane hamują z pełną siłą gdyż
    wymusza to kolektor siły hamowania i pasażerowie mogą doznać obrażeń.
    Proszę o włączenie na linie w celu monitoringu pojazdów z monitoringiem wewnętrznym w celu zweryfikowania obciążenia na liniach.
    Piszę do Państwa zbulwersowany gdyż w dniu dzisiejszym jak i inni pasażerowie nie wsiadłem do autobusu, jak i kobieta z wózkiem i Pan o kulach. Strach patrzeć jak jadą ludzie poupychani jak sardynki w puszcze w tych starych Scaniach.

    odp:
    Witam,
    Chciałbym uprzejmie poinformować, że organizatorem komunikacji miejskiej na terenie Miasta Krakowa i aglomeracji jest Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie (ZIKiT). W związku z
    tym wszelkie decyzje w sprawie ustalania i zmian tras komunikacji miejskiej (w tym na czas planowanych remontów dróg i torowisk tramwajowych), a także w sprawie organizacji i funkcjonowania przystanków, uruchamiania nowych linii, ilości wykonywanych kursów,
    częstotliwości kursowania itp. są podejmowane przez ZIKiT, a nie przez przewoźnika, jakim jest MPK SA w Krakowie.
    W przypadku linii aglomeracyjnej o częstotliwości i trasie danej linii decydują także władze gminy (w tym przypadku Skawiny), po której terenie kursuje linia.

    ROK 2014
    Szanowni Państwo

    W imieniu własnym i pasażerów, chciałbym zwrócić Państwa uwagę na palący problem bezpieczeństwa przejazdu pasażerów na w/w liniach. Autobusy
    jeżdżą rzadko i przepełnione, co widać na monitoringu np. solaris. Problem jest z otwieraniem i zamykaniem drzwi. Dziś jadąc linią 283 godz. 6,40 ze Skawiny do Krakowa ( Czerwone Maki ) panował ogromy ścisk i problem był z zabraniem pasażerów. Był duży napór na środkowane drzwi, które trzeszczały. Po przyjeździe na pętlę poprosiłem dyspozytora, MPK o zabezpieczenie nagrania z monitoringu, jako dowodu, że panują trudne
    warunki podróżowania. W Scaniach tydzień temu jechały z nami dzieci około 9-10 lat, nie miały się, czego złapać i były przerażone, gdyż są niższe od reszty pasażerów. Taka trudna sytuacja panuję od 2012 roku i zgłaszałem już problemy w MPK, ale tłumaczenie, że trasy i natężenie
    kursowania planuje ZIKiT. Zgłaszam w/w problem gdyż nie chce żebym wyleciał z drzwiami wraz z pasażerami. W celu weryfikacji zapraszam do autobusu od godziny 5,50 do 8,00 i po południu od 14,30 do 18,00. Do
    adresowanych w załączeniu instytucji proszę o kontrolę czy tak duża liczba jest dopuszczalna do przewozu i w takich warunkach. Kolektor siły hamowania często reaguje po obciążeniu nerwowo, przez co latamy po
    autobusie.
    W celu poprawy bezpieczeństwa prosiłby o zweryfikowanie o rurowania (
    uchwytów ) tak, aby można było się czegoś złapać. Zwiększenie częstotliwości kursowania w/w godzinach poprawi bezpieczeństwo
    podróżujących. Ile jest warte zdrowie pasażerów ?
    Na tej trasie jeździ moja rodzina i, potwierdza, że warunki panujące są trudne. Ponadto zbliża się zima i warstwa wierzchnia pasażerów zwiększy objętość w pojeździe, co spowoduje też mniejszą ilość pasażerów do
    zabrania.
    odp:
    Przedstawiłem Pana problem z MPK na ostatniej sesji Rady Miejskiej. Burmistrz stwierdził, że sprawdzą sygnał. Wczoraj dzwoniła do mnie, kierownik IGK UMiG Skawina, która stwierdziła, że po moim sygnale sprawdzili i MPK twierdzi, że wypełnienie nawet w godzinach szczytu dochodzi maksymalnie do 50%, Prosiłem ją by jednak zajęli się tą sprawą bo puszczenie na trasę w newralgicznych godzinach większego autobusu nie powinno stanowić większego problemu. Proszę o sygnał, czy sytuacja w jakikolwiek sposób się poprawiła………….
    Rok 2018
    Szanowni Państwo
    Co dziennie są przepełnione ponad deklarowaną liczbę pasażerów autobusy na trasie Skawina – Kraków.
    Pasażerowie skarżą się że nie mogą wsiąść, albo nie ma się czego złapać. Często ludzie jadą na drzwiach. Problem jest też z częstotliwością kursowania autobusów po wysiądnięciu z tramwaju na Czerwonych Maków nie ma do czego wsiadając aby kontynuować podróż do domu, autobusy stoją w korku na światłach do Skawiny i w kierunku Czerwonych Maków.
    odpowiedzi brak ……………………….
    teraz jest pięknie od 40-60 minut stania w autobusie od Czerwonych Maków do Skawiny, i często około 30% pasażerów wysiada na przystanku Podlipki i idzie na nogach do Skawiny, klnąc …….. dodając co za de…… zfrezował pobocze asfaltowe na ulicy Krakowskie i już nie zrobił nowego tylko wysypał kamień, po którym nie da się chodzić ………..
    Życzę Państwu Powodzenia ……..

  4. Przez: czytelnik Zamieszczono: 7 grudnia 2019

    Wszyscy radni i decydenci powinni skorzystać z darmowego 773, zwiedzić miasto i poznać wąskie gardła dla kursowania autobusów. Powinni zaprosić do autobusu komendantów służb mundurowych odpowiedzialnych za ten bajzel z parkowaniem na skrzyżowaniach i ulicach.
    Okres kursowania darmowej linii autobusowa to czas na przemyślenia dla zarządów osiedli, które staną być może przed problemem zaproszenia komunikacji zbiorowej, gdy nie ma przejazdu dla autobusów.
    Każdy kierowca który tylko „na chwilę” lub niechlujnie parkuje samochód, powinien zwiedzić miasto autobusem 773, posłuchać komentarzy pasażerów pojazdu o dużych gabarytach, powinien poczekać na przystanku podczas mrozu, gdy autobus zalicza spóźnienie.

  5. Przez: zrównoważony Zamieszczono: 7 grudnia 2019

    Komunikacja autobusowa nie powinna być jałmużną, wydatki z budżetu w wysokości 2% nigdy nie spełnią wymogów dobrej komunikacji. Autobusy do Krakowa powinny kursować co 15 minut, 20 minut w weekendy. Co najmniej od dwóch dekad prowadzona jest zła polityka transportowa, jej efektem zakup samochodów przez mieszkańców gminy i problemy z przepustowością dróg oraz ich utrzymaniem.

  6. Przez: mieszkaniec Zamieszczono: 7 grudnia 2019

    Przy ulicy Krakowskiej potrzebny jest buspas i ciąg pieszo-rowerowy. Potrzebna jest dobra komunikacja autobusowa, oświetlenie uliczne, kanalizacja, bezpieczne przejścia dla pieszych. Niestety wkrótce ta droga będzie finansowana z podatków mieszkańców gminy. Zaniedbana przez dziesięciolecia, dawno straciła przepustowość w godzinach szczytu. Pilnie i na już, należy wprowadzić ograniczenie tonażu na przejeździe przez centrum miasta. Ciężarówki na „obwodnicę” tak jak było to w zapowiedziach.. Pompowano miliony w tą inwestycję, ciągnącą się kilkanaście lat. Problem komunikacyjny coraz większy, powstają nowe osiedla mieszkaniowe z wyprowadzeniem ruchu na ul. Krakowską. To musi się skończyć totalnym paraliżem komunikacyjnym, autobusy będą stać w tych samych korkach co pozostałe samochody.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *